دوره 6, شماره 21
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
معناشناسی زبان قرآن از دیدگاه علاّمه طباطبائی(ره) در تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2015-08-23)یکی از مهمترین مبانی تفسیر قرآن، مربوط به «زبان قرآن» است. هر مفسّری خواه، ناخواه در طول تفسیر خود به آن میپردازد.یکی از نظرات رایج در زبان قرآن، عرفی بودن است که از پیشینة طولانی برخوردار است. علاّمه طباطبائی ...
-
درنگی در مستندات قرآنی کثرتگرایان و نقد آن
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2015-08-23)«پلورالیسم»در لغت به معنای کثرتگرایی و مقصود از آن در فلسفة دین، پذیرش حقّانیّت ادیان مختلف است. طرفداران پلورالیسم برای مشروعیّت دینی بخشیدن به مدّعای خود، ظواهر برخی از آیات قرآن مجید را مورد استناد قرار ...
-
معاد جسمانی در قرآن و عهدین
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2015-08-23)اعتقاد به معاد و بازگشت انسان، فطری و همزاد با خلقت بشربوده است و در طول تاریخ، زندگی و فعّالیّت انسان را تحت تأثیر خود قرار داده است. ادیان آسمانی نیز این اعتقاد بشر را تأیید و تأکید کردهاند. ...
-
معناشناسی درزمانی واژگان قرآن در تفسیر المیزان
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2015-08-23)انتقال کلام هدفمند خداوندبا علوم و فنون متفاوتی در قرآن نمود مییابد.یکی از فنون برجستة ادبی، «معناشناسی واژگانی» است. از آنجا که واژگان قرآنی نقش اصلی را در آیه دارند و معنا را گسترش میدهند، بررسی ...
-
اقتباسها و استنادهای قرآنی امام رضا(ع)در حدیث امامت
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2015-08-23)«اقتباس» یکی از اَشکال بهکارگیری و تبلور آیات قرآن کریم در کلام معصومان(ع)میباشد. مقالة حاضر با هدف بررسی گونههای اقتباس و انگیزة بهکارگیری آن در کلام امام رضا(ع) به رشتة تحریر درآمده است. ...
-
عواطف مثبت، آثار و راهکارهای تقویت آن در سورۀ یوسف(ع)
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2015-08-23)عواطف و احساسات مثبت، اصلیترین رهبرانی هستند که نوع بشر، ادامۀ حیات خود را تا حدود زیادی، وامدار قدرت این عوامل در تعاملات انسانی است. نیروهایی همچون ایمان و تقوای الهی، امید به خداوند، عفو و گذشت، همدلی و همراهی، ...



