شناسایی عوامل توسعه کارآفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
مرادیان, پریساسلیمی, مهتابجهانیان, رمضاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیکاری از پیچیده ترین مشکلاتی است که در زمان حاضر وجود دارد ، کشور ایران همواره با انبوهی از دانش آموختگان بیکار جویای کار روبه روست، دانشگاه میتواند از طریق شناسایی و به کارگیری عوامل محیطی، اقتصادی و فرهنگی که ظهور کارآفرینی را آسان میسازند، زمینۀ مناسب را فراهم آورد.پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه های توسعه کارآفرینی آموزشی و مشخص کردن مولفه های تاثیرگذار و تاثیرپذیر آن از نظر خبرگان انجام شد. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی عوامل و مؤلفه ها استفاده شده است. در ضمن مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان دانشگاهی (رشته های مدیریت آموزشی، کارآفرینی، آموزش علوم دریایی، مدیریت دولتی) در سال 139۸ به صورت کد های باز و محوری و گزینشی انجام شده و برای تعیین مولفه ها اثرگذار و اثرپذیر از تکنیک دیمتل(Dematel) استفاده شده است.در این پژوهش ۱۴۸ کد باز و ۴۵ کد محوری و در نهایت 1۲ مولفه اصلی برای توسعه کارآفرینی آموزشی مشخص شد. پس از آن با توجه به پرسشنامه ماتریسی تصمیم گیری مقایسات زوجی از ۲۰ خبره در زمینه های کارآفرینی آموزشی به عنوان نمونه استفاده شد.در نهایت مولفه های انتشارات، گواهی ثبت اختراع ، قرارداد پژوهشی،فرهنگ سازمانی، مدیریت کلان و ساختار سازمانی از عوامل اثرگذار و دانشجو، محتوای درسی، کسب و کار زایشی، منابع مالی، اساتید و مدیریت کلان از عوامل اثرپذیر شناسایی شدند. از نظر خبرگان مولفه انتشارات از تاثیرگذارترین عوامل در توسعه کارآفرینی آموزشی در نظام دانشگاهی بیان شده است.
کلید واژگان
آموزش عالیکارآفرینی آموزشی
تحلیل مضمون
تکنیک دیمتل
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهرسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی ،واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ،ایران.استادیار مدیریت آموزش عالی ،دانشکده روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی کرج،کرج ،ایران.
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی ،واحد کرج ،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج ، ایران.




