اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر جرأتورزی و مسئولیت پذیری دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)
(ندگان)پدیدآور
نادری بنی, رضالطفی, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف در پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر جرأتورزی و مسئولیتپذیری دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان این دانشگاه درسال تحصیلی 95-94 که مشغول به تحصیل بودند. این تحقیق از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. در انتخاب نمونه ازروش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است . به طوری که از تعداد 220 نفر از دانشجویان این دانشگاه که به عنوان نمونه آماری به طور تصادفی در آزمونهای جراتورزی و مسئولیت پذیری شرکت داشتند،تعداد 30 نفر از آنان که در این آزمونها نمرات کمتری را دریافت نمودند به گونهای بعنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند که 15 نفراز آنان در گروه کنترل و 15 نفر دیگردر گروه آزمایش به طور تصادفی قرارگرفتند.درگروه آزمایشی که متشکل از 15 نفر بودند در 8 جلسه آموزش مهارت های زندگی شرکت نمودند. اما برای گروه کنترل هیچ گونه مداخله آموزشی صورت نگرفت .در پایان دوره آموزشی هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) نشان داد که آموزش مهارت زندگی به طور معنی داری بر میزان جراتورزی α=.01) F=250.026 , (و مسئولیت پذیری دانشجویان(F= 79.82 , α=.01) موثر بوده است .
کلید واژگان
مهارتهای زندگیجرأتورزی
مسئولیتپذیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهرسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابناستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن




