بررسی میزان کاربست اخلاق حرفه ای تدریس در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر
(ندگان)پدیدآور
سبحانی نژاد, مهدیبقایی, محمدرضانجفی, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رعایت اخلاق آموزشی تضمینکننده سلامت فرایند یاددهی- یادگیری در دانشگاه است و موجب افزایش تعهد پاسخگویی مدرسان نسبت به نیازهای دانشجویان میشود. هدف این پژوهش سنجش میزان کاربست اخلاق حرفهای تدریس از سوی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر میباشد. در بخش تحلیل اسنادی این پژوهش از فرم فیشبرداری و در بخش پیمایشی، از پرسشنامهای محققساخته، حاوی 50 مؤلفه اخلاق حرفهای تدریس احصاء شده از منابع داخلی و خارجی، استفاده شد. روایی پرسشنامه از دید متخصصان مورد تأیید قرارگرفت و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 88/0تعیین گردید. نمونه آماری با توجه به آمار تفکیکی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکدهها و با استفاده از فرمول کوکران و با روش طبقهای و سهمیهای، 366 نفر تعیین شد. با توجه به یافتههای پژوهش و با عنایت به شرایط متفاوت دانشگاههای افسری، بعد سازمانی به عنوان یکی از ابعاد اخلاق حرفهای تدریس افزون بر ابعاد مطرح در سایر مراکز آموزش عالی شناسایی شد. همچنین مشخص شد که از دید دانشجویان میزان کاربست اخلاق حرفهای تدریس از سوی اعضای هیأت علمی دانشگاه با میانگین 17/4 در حد بالایی قرار دارد. مهمتر آنکه در مواردی که بین مولفههای اخلاق حرفهای تدریس و نظامیگری همپوشانی وجود داشته است مولفهها در بالاترین سطح رعایت شدهاند.
کلید واژگان
تدریساخلاق حرفهای
هیأت علمی
نظرات دانشجویان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهرسازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران. ایرانکارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران. ایران
مربی، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران




