• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی
    • دوره 3, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی
    • دوره 3, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی عوامل مؤثر بر دانش‌آفرینی اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزش عالی

    (ندگان)پدیدآور
    عسکری, مریمعدلی, فریبامهران, گلنار
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    512.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه دانش منشأ تحولات بنیادین شناسایی شده‌است و دانش‌آفرینی در توسعه جوامع نقش اساسی دارد. در بین سازمانها، مؤسسات آموزش عالی با کمک اعضای هیأت علمی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند. این پژوهش باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر دانش‌آفرینی اعضای هیأت علمی انجام شد. رویکرد پژوهش کیفی، با روش پدیدارشناسی بود. شرکت‌کنندگان با نمونه‌گیری شدت و گلوله‌برفی گزینش شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته بود و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. یافته‌ها نشان داد عوامل مؤثر بر دانش‌آفرینی اعضای هیأت علمی را می‌توان در دو گروه: عوامل فردی و عوامل بافتی قرار داد. عوامل فردی نظیر ویژگی‌های ذاتی، دلدادگی به دانش، تسلط بر دانش، تجربه، دغدغه‌مندی، تخیل، پرسشگری، آشنایی‌زدایی، کمال‌گرایی، هویت‌یابی‌علمی، تفکر نقاد، بالندگی حرفه‌ای، تاب‌ آوری علمی، نویسندگی و اخلاق؛ و عوامل بافتی نظیر نظام آموزشی، انتظار جامعه از اعضای هیأت علمی، آزادی‌علمی، مخازن دانش، فرصت‌های مالی و زمانی، پاداش‌دهی و اجتماع‌علمی هستند. براساس تحلیل‌های انجام شده عوامل فردی بیش از عوامل بافتی تأثیرگذار هستند و بروز بسیاری از عوامل فردی شناسایی شده، در نظام آموزشی محقق می‌شود.
    کلید واژگان
    دانش آفرینی
    مؤسسات آموزش عالی
    اعضای هیأت علمی

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه الزهرا(س)
    استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه الزهرا(س)
    دانشیار علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا(س)

    شاپا
    2538-3655
    URI
    http://rmt.iranjournals.ir/article_24841.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/124427

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب