مقایسه و ارزیابی مدلهای احتمالی آرایش رفتار الاستیک خطی و غیرخطی مصالح در قشرهای روسازی آسفالتی به روش مکانیستیک-تجربی
(ندگان)پدیدآور
حیاتی, پرهامصالحی پور باورصاد, نیلوفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تاکنون مدل رفتاری ثابتی طراحی نشده است که توانایی توصیف کامل رفتار پیچیده مصالح، نظیرمصالح سنگی را در تمامی شرایط دارا باشد. لایههای روسازیهای آسفالتی معمولاً به دلیل ملاحظات اقتصادی از جنسهای متفاوت و در ضخامتهای گوناگون ساخته میشوند. در این مقاله به منظور بررسی تأثیرگذاری نوع رفتار مصالح لایهها بر عمر روسازیهای آسفالتی، 6 مدل روسازی با آرایش رفتاری متفاوت در مدل1، بستر و زیراساس الاستیک خطی و اساس الاستیک غیرخطی، در مدل2، اساس و بستر خطی و زیراساس غیرخطی، در مدل3 اساس و زیراساس خطی و بستر غیرخطی، در مدل4 اساس و زیراساس غیرخطی و بستر خطی، در مدل5 بستر و زیراساس غیرخطی و اساس خطی، در مدل6 بستر و اساس غیرخطی و زیراساس خطی با نرمافزار Kenlayer طراحی شده است. در تمامی مدلها رفتار لایه آسفالتی، ویسکوالاستیک است. به منظور بهرهمندی از شرایط اقتصادی در اجراء، هر مدل در 2 نوع مصالح درشتدانه/ ریزدانه و تغییر ضخامت لایهها بررسی شده است. بهترین مدل در محدوده عمر 12 الی 25 سال مربوط به مدل 3و5و6 با عمرهای 18و19و24و29 سال و بدترین مربوط به مدل 1و6،4،2 در حالت ریزدانه با عمرهای 5و6و7 سال است. بنابر نوع آرایش رفتار مصالح و ضخامت لایهها، عامل مخرب روسازی بین دو نسبت آسیب با معیار کرنش کششی افقی زیرلایه آسفالت و کرنش فشاری قائم بالای خاک بستر متغیر است. تغییر ضخامت لایه ها سبب ایجاد نتایج متفاوتی در مدلها شده است. با افزایش ضخامت لایه زیراساس و کاهش ضخامت لایه اساس در مدل1 و 2 به ترتیب 3 و 11 سال افزایش عمر حاصل شده است که می توان طرح را از لحاظ هزینه نیز بهبود داد ولی در مدلهای3و5و6، هر 2 حالت افزایش و کاهش عمر را نشان میدهد و در مدل 4 تأثیر محسوسی ایجاد نشده است.
کلید واژگان
روسازیهای آسفالتیالاستیک خطی
الاستیک غیرخطی
ویسکوالاستیک
نرمافزار Kenlayer
شماره نشریه
101تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایراندانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
1735-062X2676-4261




