امکانسنجی استفاده از برادههای ضایعات فلزی در آسفالت گرم و تاثیرآن بر پارامترهای مارشال، شیارشدگی و ضریب اصطکاک
(ندگان)پدیدآور
دیواندری, حسنفریدونی, امیرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر استفاده از سه نوع براده فلزی آهن، چدن و آلومینیوم بر پارامترهای مارشال مخلوط آسفالتی گرم، مقاومت شیار شدگی و ضرایب اصطکاک مخلوط آسفالتی انجام گرفته است. به این منظور مقادیر 5، 10، 15، 20 و 25 درصد از هرکدام از برادههای مذکور به مخلوط آسفالتی اضافه شد و پس از انجام تراکم، مقادیر استحکام، نرمی، فضای خالی مصالح، فضای خالی پر شده با قیر، دانسیته و فضای خالی آسفالت با استفاده از تجهیزات آزمایش مارشال اندازه گیری شد. لازم به ذکر است که علاوه بر اندازه گیری پارامترهای فوق، آزمایشهای اثر جای چرخ وآزمایش تعیین ضرایب اصطکاک به ترتیب برای اندازهگیری مقاومت شیار شدگی و مقاومت لغزشی مخلوطها انجام گرفت. نتایج حاصل از آزمایشهای مارشال نشان داد که افزودن برادههای فلزی به خصوص چدن و آهن، دارای تاثیر مثبت بر پارامترهای مارشال بوده است. اما در درصدهای مختلف، این افزودنیها عملکرد متفاوتی در تغییر پارامترهای مارشال داشته اند. نتایج آزمایش مقاومت شیارشدگی نشان میدهد که افزودن 5 درصد براده آهن و چدن دارای تاثیر مثبتی در کاهش عمق شیار بوده است. اما افزایش درصد این افزودنیها دارای عملکرد معکوس میباشند و موجب افزایش عمق شیار شدگی نسبت به حالت پایه میشوند. در نهایت نتایج آزمایش مقاومت اصطکاکی نشان دادکه اضافه کردن برادههای فلزی آهن و چدن موجب افزایش ضرایب اصطکاک نمونهها میشود.
کلید واژگان
شیارشدگیضایعات فلزی
مخلوط آسفالتی
مقاومت مارشال
شماره نشریه
97تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد، گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
شاپا
1735-062X2676-4261




