مرور دوره 1, شماره 4 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
وجودشناسی پسامدرن در داستان «رؤیا یاکابوس» نوشتة ابوتراب خسروی (با تکیه بر نظریّة وجودشناختیِ برایان مکهیل)
(دانشگاه رازی, 2013-10-23)چکیده: برایان مَکهیل از نظریّهپردازانی است که با استفاده از مفاهیم ادبی و فلسفی در زمینة ادبیّات داستانی پسامدرن پژوهش نموده است. نظریّة او بر پایة مفاهیم فلسفی استوار است. وی معتقد است داستانهای مدرن ...
-
نمود گزارههای عرفانی در کلیله و دمنه
(دانشگاه رازی, 2013-10-23)چکیده: قرن پنج تا هفت در تاریخ ادب فارسی یکی از پربارترین دوران در زمینۀ نگارش آثاری با زمینه یا صبغۀ غالب عرفانی است. میانة همین دوران، یعنی قرن ششم نیز سرآغاز پیدایش نثر مزیّن و متکلّف فارسی یا همان نثر ...
-
بررسی عناصر روایی در شعر «خانوادۀ سرباز» نیما
(دانشگاه رازی, 2013-10-23)چکیده: شعر خانوادۀ سرباز روایتی شعرگونه است که در آن عناصر روایی چون زاویۀ دید، درونمایه، شخصیّتپردازی، فضا و پیرنگ که اساس و پایۀ هر روایت است، به کار گرفته شده است. وجود سه رکن آغاز، میانه و پایان بر ...
-
واقعیّتهای عینی و حقیقتهای ذهنی در کلیدر، جای خالی سلوچ و روزگار سپری شده
(دانشگاه رازی, 2013-10-23)چکیده: با آنکه محمود دولتآبادی در دورة دوّم از داستاننویسی خود گرایش به رمانتیسم و در دورة سوّم گرایش به سمبولیسم دارد، در مجموع، عنصر غالب هنری در گزینش واقعیّتهای داستانی در همة کارنامة ادبی او، منطبق ...
-
نقد روانکاوانة داستان «دو برادر» غلامحسن ساعدی
(دانشگاه رازی, 2013-10-23)چکیده: نقد روانشناختی یکی از شاخههای نقد ادبی است که تفسیرهایی از این متون به دست میدهد. نقد روانشناختی آثار ادبی در چهار حوزة تحلیل متن، تحلیل شخصیّتهای قصّه، تحلیل شخصیّت و ذهن هنرمند و تحلیل ساختمان ...
-
بررسی تأثیر سرمایههای زنان بر نقش سلطه در رمان رؤیای تبت بر اساس نظریة کنش پییر بوردیو
(دانشگاه رازی, 2013-10-23)چکیده: رمان رؤیای تبت، نوشتة فریبا وفی، زندگی سه زن را با سرمایههای گوناگون روایت میکند که همگی برای دستیافتن به آرامش تلاش میکنند؛ امّا راههای گوناگونی را برمیگزینند. شناخت روابط و هویّت ...



