| dc.contributor.author | ابراهیم تبار, ابراهیم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:02:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:02:26Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:02:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:02:26Z | |
| dc.date.issued | 2019-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-01-21 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-11-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ابراهیم تبار, ابراهیم. (1398). نکتۀ نویافته در بیتی از قصیدۀ ترسائیۀ خاقانی؛ نگاهی تازه به تربیع و تثلیث. متن شناسی ادب فارسی, 11(4), 135-151. doi: 10.22108/rpll.2019.115123.1437 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5486 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3268 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22108/rpll.2019.115123.1437 | |
| dc.identifier.uri | http://rpll.ui.ac.ir/article_23805.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/123698 | |
| dc.description.abstract | قصاید خاقانی یکی از دشواریابترین قصاید موجود در زبان و ادب فارسی است که پژوهشهای بسیاری دربارۀ شرح ابیات و لغات و ... آن انجام شده است؛ اما همچنان در دیوان اشعارش، بهنسبت با دیگر دیوانهای شاعران فارسیگوی، نکات مبهمی وجود دارد که خواننده در فهم آن با مشکل روبهرو میشود؛ ازجملۀ این ابیات دشوار میتوان به بیت زیر از قصیدۀ ترسائیه اشاره کرد:<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <strong>«به تثلیث بروج و ماه و انجم<br /> <br /> </strong><br /> <br /> <br /> <strong> </strong><br /> <br /> <br /> <strong>به تربیع و به تسدیس ثلاثا»<br /> <br /> </strong><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> برپایة نظریۀ منجمان و شارحان، تثلیث و تربیع بهترتیب سعد و نحس فلک است؛ چگونه ممکن است شاعر برای شفاعت و رهایی از زندان، ممدوح خود را به نحوست فلک قسم داده باشد. شروح بسیاری بر این بیت نوشته شده است؛ اما همچنان مفهوم آن در هالهای از ابهام قرار دارد. این نوشته درپی یافتن پاسخ به این پرسش است که مقصود خاقانی از ذکر تربیع و تثلیث چیست.<br /> براساس یافتههای پژوهش، دو واژۀ تثلیث و تربیع در معنیِ رایج آن یعنی اصطلاح نجومی به کار رفته و به دیدگاه کلامی خاقانی اصلاً توجهی نشده است. در این مقاله سعی شده است با بهرهگیری از منابع کلامی مسیحی و برپایة نظریههای یونگ، تأویل جدیدی از واژۀ تربیع ارائه شود که به نظر شاعر نزدیکتر باشد. نویسنده در این تحقیق نشان میدهد مریم در نزد گروهی از مسیحیت از جایگاه ویژهای برخوردار است و در جایگاه عامل چهارم (تربیع) پرستش میشود؛ ازاینرو شاعر این نکته را دریافته است و ممدوح را به حضرت مریم قسم میدهد تا در نزد شاه شروان از او شفاعت کند. در این مقاله به روش تحلیلی ـ توصیفی تلاش میشود تا با نگاهی تازه، بیت نامبرده بررسی شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 249 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | متن شناسی ادب فارسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Textual Criticism of Persian Literature | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22108/rpll.2019.115123.1437 | |
| dc.subject | خاقانی | fa_IR |
| dc.subject | قصیدۀ ترسائیه | fa_IR |
| dc.subject | تربیع | fa_IR |
| dc.subject | تثلیث | fa_IR |
| dc.subject | مریم | fa_IR |
| dc.subject | عیسی | fa_IR |
| dc.subject | نقد و نظریه های ادبی در متون ادب فارسی | fa_IR |
| dc.title | نکتۀ نویافته در بیتی از قصیدۀ ترسائیۀ خاقانی؛ نگاهی تازه به تربیع و تثلیث | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحدبابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 135 | |
| dc.citation.epage | 151 | |