نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorابراهیم تبار, ابراهیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:02:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:02:26Z
dc.date.available1399-07-08T22:02:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:02:26Z
dc.date.issued2019-12-22en_US
dc.date.issued1398-10-01fa_IR
dc.date.submitted2019-01-21en_US
dc.date.submitted1397-11-01fa_IR
dc.identifier.citationابراهیم تبار, ابراهیم. (1398). نکتۀ نویافته در بیتی از قصیدۀ ترسائیۀ خاقانی؛ نگاهی تازه به تربیع و تثلیث. متن شناسی ادب فارسی, 11(4), 135-151. doi: 10.22108/rpll.2019.115123.1437fa_IR
dc.identifier.issn2008-5486
dc.identifier.issn2476-3268
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/rpll.2019.115123.1437
dc.identifier.urihttp://rpll.ui.ac.ir/article_23805.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/123698
dc.description.abstractقصاید خاقانی یکی از دشواریاب‌ترین قصاید موجود در زبان و ادب فارسی است که پژوهش‌های بسیاری دربارۀ شرح ابیات و لغات و ... آن انجام شده است؛ اما همچنان در دیوان اشعارش، به‌نسبت با دیگر دیوان‌های شاعران فارسی‌گوی، نکات مبهمی وجود دارد که خواننده در فهم آن با مشکل روبه‌رو می‌شود؛ ازجملۀ این ابیات دشوار می‌توان به بیت زیر از قصیدۀ ترسائیه اشاره کرد:<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <strong>«به تثلیث بروج و ماه و انجم<br /> <br /> </strong><br /> <br /> <br /> <strong> </strong><br /> <br /> <br /> <strong>به تربیع و به تسدیس ثلاثا»<br /> <br /> </strong><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> برپایة نظریۀ منجمان و شارحان، تثلیث و تربیع به‌ترتیب سعد و نحس فلک است؛ چگونه ممکن است شاعر برای شفاعت و رهایی از زندان، ممدوح خود را به نحوست فلک قسم داده باشد. شروح بسیاری بر این بیت نوشته شده است؛ اما همچنان مفهوم آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این نوشته درپی یافتن پاسخ به این پرسش است که مقصود خاقانی از ذکر تربیع و تثلیث چیست.<br /> براساس یافته‌های پژوهش، دو واژۀ تثلیث و تربیع در معنیِ رایج آن یعنی اصطلاح نجومی به ‌کار رفته و به دیدگاه کلامی خاقانی اصلاً توجهی نشده است. در این مقاله سعی شده است با بهره‌گیری از منابع کلامی مسیحی و برپایة نظریه‌های یونگ، تأویل جدیدی از واژۀ تربیع ارائه شود که به نظر شاعر نزدیک‌تر باشد. نویسنده در این تحقیق نشان می‌دهد مریم در نزد گروهی از مسیحیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در جایگاه عامل چهارم (تربیع) پرستش می‌شود؛ از‌این‌رو شاعر این نکته را دریافته است و ممدوح را به حضرت مریم قسم می‌دهد تا در نزد شاه شروان از او شفاعت کند. در این مقاله به روش تحلیلی ـ توصیفی تلاش می‌شود تا با نگاهی تازه، بیت نامبرده بررسی شود.fa_IR
dc.format.extent249
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت پ‍‍ژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofمتن شناسی ادب فارسیfa_IR
dc.relation.ispartofTextual Criticism of Persian Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/rpll.2019.115123.1437
dc.subjectخاقانیfa_IR
dc.subjectقصیدۀ ترسائیهfa_IR
dc.subjectتربیعfa_IR
dc.subjectتثلیثfa_IR
dc.subjectمریمfa_IR
dc.subjectعیسیfa_IR
dc.subjectنقد و نظریه های ادبی در متون ادب فارسیfa_IR
dc.titleنکتۀ نویافته در بیتی از قصیدۀ ترسائیۀ خاقانی؛ نگاهی تازه به تربیع و تثلیثfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحدبابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue4
dc.citation.spage135
dc.citation.epage151


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد