خوانندة نهفته؛ معیاری برای انتخاب متن در بازنویسی (بررسی خوانندة نهفته در کلیلهودمنه براساس نظریة ایدن چمبرز)
(ندگان)پدیدآور
معینی, فرزانهحسامپور, سعیدنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در میان آثار کهن ادب فارسی، کلیلهودمنه یکی از متنهایی است که توجه بسیاری از بازنویسان را برانگیخته و حکایتهای فراوانی از آن بازنویسی شده است. برای یافتن دلیل این توجه و پیبردن به اینکه آیا این اثر برای کودکان مناسب است، میتوان از نظریة خوانندة نهفته بهره برد. شناسایی خوانندة نهفته در متنی کهن، یکی از معیارهای بررسی ظرفیت بازنویسی آن متن است و بازنویسان را برای انتخاب متن مناسب کودکان یاری میکند. در این مقاله،خوانندة نهفته در کلیلهودمنه با استفاده از دیدگاه چمبرز شناسایی و تحلیل شده است. نگاهی فراگیر به موضوع خوانندة نهفته با تکیه بر چگونگی ارتباط عناصر چهارگانه نشان میدهد سه عنصر سبک و زاویة دید و طرفداری در کلیلهودمنه، برجستهتر و در مقایسه با شکافهای گویا کاملتر است. پیرنگ ساده و خطی با توالی زمانی، جنبههای فانتزیگونه و شیوة ترکیبی روایت از ویژگیهای سبکی مناسب این اثر برای بازنویسی است. نقش تعیینکنندة گفتوگو با کاستن از غلبة صدای راوی، زاویة دید را برای خوانندة کودک مناسب میکند. طرفداری از کودک در کلیلهودمنه با تکیه بر سهمی که در فرایند خوانش به او تعلق مییابد، با وجود شخصیتهای حیوانی و شکافهای گویا و پایان خوش صورت میگیرد. شکافهای گویا و جاهای خالی نیز بهگونهای است که مخاطب امروزی هم با آن وارد تعامل میشود. در یک باهمنگری، هدف نگارش این متن این نبوده است که کودکان آن را بخوانند؛ اما توانمندیهایی در آن است که گویی مخاطبان پنهان آن دوگانه است: از یکسو بزرگسالان در جایگاه مخاطبان اصلی و ازسوی دیگر کودکان در جایگاه مخاطبانی پنهانتر. با شناسایی ظرفیتهای این متن برای کودکان، بهتر میتوان به نویسندگان برای بازنویسی آن کمک کرد. میزان و چگونگی حضور عناصر چهارگانة خوانندة نهفته در کلیلهودمنه به یک اندازه نیست و در مقایسه با داستانهای معاصر کودک متفاوت است؛ اما نشانههایی از توجه نویسنده به ذوق و درک و نیازهای مخاطب کمسال نیز در آن وجود دارد.
کلید واژگان
خوانندة نهفتهکلیلهودمنه
بازنویسی
ایدن چمبرز
نقد و نظریه های ادبی در متون ادب فارسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دکترای تخصصی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز،شیراز، ایراناستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز،ایران
شاپا
2008-54862476-3268




