رویکرد شناختدرمانی و بررسی دو تحریف شناختی (تعمیم مبالغهآمیز و نتیجهگیری شتابزده) مبتنی بر تمثیلهای مثنوی مولوی
(ندگان)پدیدآور
وفایی فرد, مریمرحیمی, مهدیبهنام فر, محمدخامسان, احمدنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تضادها، ناسازگاریها، اختلافها، تغییرها و تبدیلهای سریع و پیاپی دنیای امروز، ممکن است انسان معاصر را به چالشهای جدّی، بیامنیتی روانی و اجتماعی دچار کند؛ همچنین گاه تحریف باورها و شناختهای انسان به نوعی نارضایتمندی میانجامد. کسب مهارتهای لازم برای تغییر نگرشهای ناسازگارانه و سازگاری با خویشتن و جهان بیرون ازجمله راهکارهای ایمنی در برابر این چالشهاست. در رواندرمانی بهطورعام و در درمانهای شناختی ـ رفتاری بهطورخاص، تجربة نوعی تغییر در مسیر مطلوب، به افراد آموزش داده میشود. این آموزشها در چارچوب ساختارمندِ تمثیلها و قصهها بسیار مفید و مؤثر است؛ توضیح و تبیین برخی مفاهیم پیچیده برای افراد بسیار دشوار است و با استفاده از تمثیل این مفاهیم بهصورت کاملاً ساده و عینی بازآفرینی میشود؛ همچنین با تمثیل افزونبر اینکه تفکر انتزاعی فرد برونسازی میگردد، به شکل مفاهیم ملموس نیز ترجمه میشود. تمثیلهای مثنوی مولانا، به سبب ویژگیهای خاصی، جایگاه مهمی در درمانهای شناختی دارد؛ ساختار مناسب، نکتههای ظریف در چگونگی ارائة تمثیل در متن و فرایند انتقال مفاهیم، پیوند مفاهیم نظری و انتزاعی با تصاویر روشن و پویا، ازجملة این ویژگیهاست. در این جستار مبحث شناختدرمانی و دو تحریف شناختی، تعمیم مبالغهآمیز و نتیجهگیری شتابزده، مبتنی بر چند تمثیل مرتبط با موضوع بررسی شده است.
کلید واژگان
تمثیلهای مثنوی مولاناشناختدرمانی
تحریفهای شناختی
نقد و شرح متون ادب فارسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایراندانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
دانشیار روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
شاپا
2008-54862476-3268




