ساختار بنمایههای داستانی امیرارسلان
(ندگان)پدیدآور
جعفرپور, میلادعلوی مقدم, مهیارنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی آثار حماسی- پهلوانی منثور فارسی که تحت تأثیر شاهنامه و پیرو سنّت روایی پدید آمدهاند، یکی از حوزههایی است که در جریان پژوهشی عصر حاضر مورد توجّه قرار نمیگیرند. امیرارسلان واپسین نمونة برجسته و اثرگذار جریان زوالیافتة داستانهای روایی فارسی است که در عصر قاجار بهصورت نقّالی توسّط نقیبالممالک شیرازی روایت شده و بهوسیلة توراندخت، فرزند ناصرالدّینشاه بهکتابت درآمده است. تأثیر و نفوذ این داستان در صفوف مختلف اجتماعی- فرهنگی ایران، خود گویای اهمیت و جایگاه این اثر بوده است، امّا درک ارزش محتوایی امیرارسلان، در گرو بازشاخت بنمایههای ساختاری چارچوب کلّی این اثراست که همانند سایر نمونههای مشابه خود، بهعلّت گستردگی و حجم این دسته از آثار، در بطن امیرارسلان گنگ و ناشناخته باقی مانده است. نگارندگان با درک ضرورت انجام پژوهش در زمینة درونمایهشناسی داستانهای روایی فارسی و فقر پژوهشی موجود در مورد داستان امیرارسلان، ساختار بنمایههای داستانی امیرارسلان را در چهار بخش بنمایههای شگفتانگیز، بنمایههای حماسی- عیاری، بنمایههای عاشقانه و بنمایههای دینی، بررسیدهاند. مشخّصة اصلی شکلگیری بنمایهها در این اثر، وجود دو عامل تکرار و برانگیزندگی است. از دیگر ویژگیهای آشکار این بررسی، تأثیر شاهنامه در امیرارسلان است که در اثر روایت از طریق نقّالی، این پیوند و پیوستگی صورت گرفته است و تلمیحات شاهنامهای موجود در امیرارسلان، خود بیانگر این موضوع می باشد.
کلید واژگان
امیرارسلانبن مایه های داستانی
سنّت روایی
نثر حماسی- پهلوانی
نقد و شرح متون ادب فارسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم سبزواردانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم سبزوار
شاپا
2008-54862476-3268




