رد و موبد در شاهنامه
(ندگان)پدیدآور
دلپذیر, زهراشامیان, علی اکبررحیمی, سید مهدینوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در آیین مزد یسنا ایزدان و فرشتگان نگهبان آسمان و زمین و هرآن چه نیک ونغز و از آفریدگان پاک مزدا به شمار میآید، سمت ردی یا سروری دارند. در اکثر آثار دینی زرتشتی و متون پهلوی نیز رد به معنای پیشوای دینی زرتشتی و رهبر روحانی به کار رفته است. در شاهنامه فردوسی هم رد از لغات پرکاربردی است که فرهنگ نویسان برای آن معانی مختلفی چون دانا، خردمند، دلیر و پهلوان را ذکر کرده اند؛ اما نکته مهمی که اکثر شارحان به آن نپرداختهاند، پیوند رد و موبد و علّت کاربرد زیاد این دو واژه درکنار یکدیگر در مشهورترین حماسه ملّی ایران است. رد در شاهنامه در بیشتر موارد، همچون متون اوستایی و پهلوی، همان دستور است که در سلسله مراتب مذهبی ایران باستان جایگاه مهمی داشته است، بنابراین ردان و موبدان هر دو از اعضای جامعه دینی محسوب میشدند. نگارندگان مقاله میکوشند با تکیه بر شاهنامه فردوسی، نقش و جایگاه رد و پیوند آن با موبد را درسه فصل بررسی کنند: 1. واژه شناسی رد 2. رد در شاهنامه 3. پیوند رد و موبد.
کلید واژگان
موبددستور
جامعه دینی ایران باستان
شاهنامه فردوسی
نقد و شرح متون ادب فارسی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجنداستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند
شاپا
2008-54862476-3268




