تبیین و تایید نظر استاد زرین کوب درباره داستان شاه و کنیزک
(ندگان)پدیدآور
حسنی جلیلیان, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مثنوی پژوهان، نخستین داستان مثنوی، موسوم به «کنیزک و پادشاه» را اثری نمادین دانسته و هر یک با توجه به دیدگاه خاص خود آن را رمزگشایی کردهاند. آنان در رمزگشایی از سه شخصیت داستان اتفاق نظر دارند و اختلاف نظر اصلی مربوط به رمزگشایی از شخصیت «شاه» و «کنیز» است. اغلب شارحان ظاهراً به پیروی از شرح خوارزمی، شاه را رمز «روح» و کنیز را رمز «نفس» فرض کردهاند. در آثار استاد عبدالحسین زرینکوب، کنیز رمز «انسان» و شاه رمز «خداوند» است اما از نظر برخی پناه بردن شاه به مسجد و اعترافش به اشتباه، با اینکه او را رمز خداوند فرض کنیم، ناسازگار است از این رو همچنان گرایش به نظریۀ خوارزمی بیشتر دیده میشود. در این پژوهش، پس از نقد دیگر دیدگاهها، با تکیه بر درونمایۀ اصلی داستان و شیوۀ داستانپردازی مولوی برای تبیین نظر استاد زرین کوب، تلاش شده است. فرض آن است که درونمایۀ اصلی داستان، شرح خطای انسان (کنیزک) در شناخت معشوق حقیقی (شاه) و گزینش معشوقی ناپایدار به نام دنیا (زرگر) است. عواملی که این فرضیه را تأیید میکند دو دسته است: دلایل خارج از داستان عبارت است از: درونمایۀ مأخذ اصلی قصه، سابقۀ مضمون در متون گنوسی، پیشینۀ مضمون در آثار عارفان متقدم به ویژه عطار و تکرار مضمون در دیگر حکایتهای مثنوی. دلایل داخل داستان نیز عبارت است از: درآمد داستان و بیتِ خروج، گره داستان و شخصیت محوری آن و گرهگشایی و نتیجهگیری مولوی در پایان داستان.
کلید واژگان
مولویمثنوی
داستان کنیزک و پادشاه
رمز نگاری
نقد و شرح متون ادب فارسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستانشاپا
2008-54862476-3268




