تصاویر کعبه و ترک ادب شرعی در شعر خاقانی
(ندگان)پدیدآور
ذوالفقاری, محسنموسوی, زهراشهدائی, سید کیهاننوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خاقانی شروانی ملقب به «افضلالدین» از شعرای متشرع سده ششم هجری است. وجود مضامین علمی چون مضامین طب، نجوم، فلسفه، کلام، عرفان و اندیشههای مذهبی در سخن او سبب شده است تا او را «حکیم» نیز بخوانند. باورهای دینی و اندیشههای مبتنی بر شرع از مهمترین درونمایههای شعر خاقانی است که عموماً در قالب تصاویر بدیع و شاعرانه، ساخته و پرداخته شده است. محور اصلی پژوهش حاضر، بررسی تجلی کعبه در دیوان خاقانی از منظر نقد تصویر پردازی است؛ موضوعی که در کتابهای بلاغی گذشته، چندان مورد توجه نبوده و تنها تجلی منفی مفاهیم دینی در آثار ادبی تحت عنوان «ترک ادب شرعی» در قالب تعاریف و شواهدی مجمل، ذکر شده ولی بحث مفصلی در مورد شریعت و تصویر و روابط متقابل آنها نیامده است. بدین ترتیب مسأله «تصویر» و «شریعت» و «کعبه» و تعامل این سه واژه با همدیگر و چگونگی کاربرد و رویکردهای آن در دیوان خاقانی، محور اصلی پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. این نوشتار روشن می سازد که نگرش خاقانی به کعبه و تجلی این نگرش در اشعار وی، به رغم بسامد فراوان، آن گونه که انتظار می رود همگون با اصول عقاید و آموزه های اسلامی نیست و شاعر، نگرش خویش را در بسیاری از موارد، مدّاحانه، به حب حطام دنیا آلوده و از آن اصول تخطی کرده است.
کلید واژگان
شریعتتصویر
کعبه
خاقانی
مدیحه سرایی
نقد و شرح متون ادب فارسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراکاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک
شاپا
2008-54862476-3268




