دوره 6, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقد کهن الگویی ریشههای دوگانهانگاری اسطورهای در شاهنامه فردوسی
(معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2014-05-22)گومیزشن و وزارشن به دو دوره از مهمترین ادوار آفرینش در اساطیر ایرانی اطلاق میشود که طی آن، نبرد میان دو بن متخاصم خیر و شر، به شدیدترین مرحله خود میرسد و در نهایت به پیروزی نهایی خیر بر شر میانجامد. اعتقاد به نبرد و ...
-
بازشناسی و معرفی تذکره ناشناخته «معارف العارفین»
(معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2014-05-22)معارف العارفین تذکره ای ارزشمند از عارفان و مشاهیر متصوفه عصر قاجار است و از آن جا که این برهه تاریخی از نظرگاه ادبی و فرهنگی کمتر طرف توجه و اقبال پژوهندگان بوده است، در مقاله حاضر به بازشناسی و معرفی تنها نسخه این اثر ...
-
رویکرد تحلیلی به عناصر داستانی سندبادنامه
(معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2014-05-22)سندبادنامه نوشته محمد بن علی ظهیری سمرقندی از نوع ادب تمثیلی است که با نثری مصنوع در قرن ششم نگاشته شده است. این کتاب شامل یک داستان اصلی و سی و سه داستان کوتاه فرعی است. این حکایات در موضوعات مختلفی چون مکر و دسیسه زنان، ...
-
تبیین و تایید نظر استاد زرین کوب درباره داستان شاه و کنیزک
(معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2014-05-22)مثنوی پژوهان، نخستین داستان مثنوی، موسوم به «کنیزک و پادشاه» را اثری نمادین دانسته و هر یک با توجه به دیدگاه خاص خود آن را رمزگشایی کردهاند. آنان در رمزگشایی از سه شخصیت داستان اتفاق نظر دارند و اختلاف نظر اصلی مربوط به ...
-
نقد تصحیح خمسۀ نظامی به کوشش بصیرمژدهی، در مقایسه با نسخههای مصحَّح وحید دستگردی و مسکو
(معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2014-05-22)تاکنون با چند تصحیح از خمسۀ نظامی از جمله نسخههای وحید دستگردی، مسکو، ثروتیان و برات زنجانی آشنا بودهایم اما در سال های اخیر، تصحیح جدیدی از خمسۀ نظامی به کوشش خانم دکتر سامیه بصیرمژدهی (بازنگریستۀ استاد بهاءالدین خرمشاهی) ...
-
شماره کامل مجله متن شناسی ادب فارسی شماره 21 بهار 1393
(معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2014-05-22)
-
بازتاب حیرت خیام در ادبیات فارسی
(معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2014-05-22)آنچه خیام را از دیگر شناسندگان راز متمایز کرده، صمیمیت فراوان او در قبال نادانی خویش است. او میداند که نمیداند و این نادانی را نه تنها از خود و دیگران پنهان نمیکند که در بوق و کرنای چهارگانیهای بلندآوازه خود به اوج ...



