نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایران نژاد, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorلنجان نژادیان, شهرامfa_IR
dc.contributor.authorرئیسی, جلیلfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:01:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:01:15Z
dc.date.available1399-07-08T22:01:15Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:01:15Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-05-25en_US
dc.date.submitted1398-03-04fa_IR
dc.identifier.citationایران نژاد, لیلا, لنجان نژادیان, شهرام, رئیسی, جلیل. (1398). ارزیابی وضعیت‌های مختلف ارگونومی دوچرخه بر فعالیت الکتریکی عضلات منتخب و عملکرد دوچرخه سوار قبل و بعد از اجرای پروتکل خستگی. پژوهش در توانبخشی ورزشی, 7(13), 101-110. doi: 10.22084/rsr.2019.19212.1457fa_IR
dc.identifier.issn۲۳۸۳-۱۴۶۴
dc.identifier.issn۲۳۸۳-۱۴۷۲
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/rsr.2019.19212.1457
dc.identifier.urihttps://rsr.basu.ac.ir/article_3084.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/123251
dc.description.abstractزمینه و هدف: دوچرخه سواری وسیله‌ای برای افزایش آمادگی جسمانی افراد است که توسط متخصصان قلب و توانبخشی به‌عنوان روشی درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات زیادی در زمینه بیومکانیک و ارگونومی دوچرخه سواری صورت گرفته تا اهدافی چون بهبود عملکرد، کاهش انرژی مصرفی و کاهش احتمال آسیب محقق شود. هدف از تحقیق حاضر مقایسه فعالیت الکتریکی عضلات راست کننده ستون فقرات، سرینی بزرگ و راست رانی و همچنین عملکرد دوچرخه سوار در شش وضعیت ارگونومیک دوچرخه قبل و بعد از اجرای پروتکل خستگی بود. روش بررسی: شش دوچرخه سوار زن حرفه‌ای با سابقه شرکت در رقابت‌های کشوری و آسیایی در این تحقیق شرکت کردند. شش حالت متفاوت تنظیم دوچرخه شامل ترکیب دو حالت فرمان و سه ارتفاع صندلی برای دوچرخه در نظر گرفته شد. فعالیت الکتریکی سه عضله منتخب و همچنین سرعت زاویه‌ای پدال‌زنی در قبل و بعد از اجرای پروتکل خستگی بر روی دوچرخه ارگومتر ثبت گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در حالت‌های مختلف تنظیم دوچرخه، اثر خستگی بر میزان فعالیت الکتریکی عضله راست کننده ستون فقرات تفاوت معناداری داشت. همچنین سرعت زاویه‌ای پدال زنی یا عملکرد ورزشی دوچرخه سوار در حالات مختلف تنظیم دوچرخه تفاوت معناداری نشان داد. نتیجه‌گیری: تنظیمات ارگونومی دوچرخه شامل تغییرات فرمان و صندلی برای خستگی کمتر عضلات و دستیابی به بهترین عملکرد ورزشی حائز اهمیت است. با توجه به نتایج تحقیق حاضر، بهترین حالت تنظیم دوچرخه به منظور ارتقاء عملکرد، حالتی است که صندلی بالاتر از ارتفاع مرجع و فرمان موازی با سطح زمین تنظیم شده باشد.fa_IR
dc.format.extent460
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش در توانبخشی ورزشیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal for Research in Sport Rehabilitationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/rsr.2019.19212.1457
dc.subjectارگونومیfa_IR
dc.subjectدوچرخه سواریfa_IR
dc.subjectالکترومایوگرافیfa_IR
dc.subjectخستگیfa_IR
dc.subjectعملکرد ورزشیfa_IR
dc.titleارزیابی وضعیت‌های مختلف ارگونومی دوچرخه بر فعالیت الکتریکی عضلات منتخب و عملکرد دوچرخه سوار قبل و بعد از اجرای پروتکل خستگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد بیومکانیک ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار بیومکانیک ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue13
dc.citation.spage101
dc.citation.epage110


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد