نقش بازارهای محلی در رونق اقتصادی روستاییان استان گیلان
(ندگان)پدیدآور
فلاحتی, شمیمعزیزی, جعفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازار محلی نقش مهمی در توسعه روستایی دارد و هر تغییر و تحولی در این بازار بر زندگی و بهویژه بهبود وضعیت اقتصادی روستاییان و کشاورزان اثر میگذارد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش بازارهای محلی در رونق اقتصادی روستاییان استان گیلان از طریق شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای اقتصادی، به لحاظ هدف کاربردی و از حیث جمعآوری دادهها توصیفی- میدانی بود. در این راستا، ۱۹۵ نمونه از فروشندگان در 77 بازار محلی در استان گیلان به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات لازم جمعآوری شد. بهمنظور تبیین اهداف تحقیق، از روش تحلیل عاملی تأییدی (CFA) بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که تأثیر توسعه بازارهای محلی بر مؤلفههای رونق اقتصادی، بهترتیب، شامل افزایش تولید محصولات، درآمد، اشتغال و تنوعبخشی، و قیمت محصولات مثبت بوده و تعیین ضریب مسیر در ایجاد رونق اقتصادی برابر با 73/0 است.
کلید واژگان
بازار محلیاقتصاد روستاییان
مدلسازی معادلات ساختاری (SEM)
تحلیل عاملی تأییدی (CFA)
گیلان (استان)
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییAgricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)
سازمان پدید آورنده
دانش آموختة کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایراندانشیار اقتصاد کشاورزی، گروه مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
شاپا
1563-33222645-6486




