• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی صدرا
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی صدرا
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آسیب شناسی سازمانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر اساس الگوی سه شاخگی

    (ندگان)پدیدآور
    اسفندیاری, عاطفهکاوسی, زهراروان بد, محمد رضامحبتی, فاطمهاسفندیاری, فهیمهسالاری, هدایتزنگنه بایگی, مهدی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: آسیب‌شناسی صحیح و به هنگام در دانشگاه‌های علوم پزشکی، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باعث می‌شود مسئولان دانشگاه‌ها همواره از نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و چالش‌های موجود در سازمان خود مطلع باشند و اقدامات لازم را به کار گیرند. این پژوهش با هدف آسیب‌شناسی سازمانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.مواد و روش: این پژوهش از نوع مقطعی بود. 200نفر از کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در مطالعه شرکت کردند. روش نمونه‌گیری به صورت طبقه‌ای تصادفی متناسب بود. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه آسیب‌شناسی سازمانی با استفاده از مدل سه شاخگی جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.یافته‌ها: عوامل رفتاری با میانگین امتیاز 73/2 و عوامل زمینه‌ای با میانگین امتیاز 34/3 به ترتیب بیش‌ترین و کم‌ترین تأثیر را در ایجاد آسیب‌های سازمانی در ستاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز داشتند. از بین زیرشاخه های عوامل ساختاری، سیستم پرداخت با میانگین رتبه  5/2 و میانگین 72/0±21/2 و سطح معنی‌داری 001/0>، از بین زیرشاخه های عوامل رفتاری، امنیت شغلی با میانگین رتبه 03/2، میانگین 93/0±28/2 و سطح معنی‌داری 001/0> و از بین زیرشاخه های عوامل زمینه‌ای، پیمانکاران و مشاوران با میانگین رتبه 31/1، میانگین 70/0±07/3 و سطح معنی داری 19/0 بیش‌ترین تأثیر را در آسیب‌شناسی دانشگاه داشتند.بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به این که عوامل رفتاری بیش‌ترین تاثیر را در ایجاد آسیب‌ها نشان داد  به نظر می رسد دانشگاه  بایستی برنامه‌ها و سیاست‌های خود را در ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب، انگیزش و رضایت شغلی، اعمال رهبری اثربخش، فراهم‌سازی فرصت‌هایی برای آموزش و شکوفایی کارکنان و ایجاد امنیت شغلی ارتقا دهد. البته حل بعضی از این مسائل فراتر از اختیارات دستگاه‌های اجرایی می باشد و در این زمینه  نقش نهادهای کلان در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.
    کلید واژگان
    آسیب شناسی سازمانی
    منابع انسانی
    عوامل رفتاری
    عوامل ساختاری
    عوامل زمینه ای

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شیراز
    Shiraz University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
    دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
    استادیار، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
    دانشجوی دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
    کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیمارستان مادروکودک شوشتری،کارشناس اموربیمارستان‌ها
    دکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت، استادیار، گروه سیاستگذاری سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
    استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

    شاپا
    2322-4339
    URI
    https://smsj.sums.ac.ir/article_43952.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/122510

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب