رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه رفتار تغذیهای کودکان
(ندگان)پدیدآور
نصیرزاده, راضیه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: نیاز مبرمی برای شناسایی و کاربرد ابزار تشخیصی که بتواند رفتارهای تغذیهای کودکان را مورد ارزیابی قرار دهد، احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقدماتی ویژگیهای روانسـنجی پرسـشنامـه رفتار تغذیهای کودکان در کودکان 1 تا 5 ساله شهر شیراز انجام گرفت.مواد و روش: نمونهای 350 نفره (280دختر و 270پسر) بـه شـیوه در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه رفتار تغذیهای کودکان(Children's Eating Behavior Questionnaire)، پـس از ترجمـه و آمادهسـازی مقـدماتی، توسـط مادران تکمیل گردید. برای بررسی اعتبار، از بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده گردیـد. روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفههای اصلی احراز گردید.یافتهها: اعتبـار بازآزمـایی با فاصله زمانی دو هفته و مقـدار آلفـا برای کل پرسشنامه به ترتیب برابر با 71/0 و 74/0 بود. نتایج تحلیل عاملی پرسشنامه نیز به استخراج شش مقیاس فرعی «تمایل نسبت به خوردن، تمایل به نوشیدن، کمخوری هیجانی، پرخوری هیجانی، کند خوردن و عدم لذت، تنوعطلبی» انجامید که در مجموع 53 درصد واریانس را تبیین میکردند.بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه، نشانگر برخورداری پرسشنامه رفتار تغذیهای کودکان از اعتبـار و روایـی مناسـب بـرای سنجش رفتارهای تغذیهای کودکان در جمعیت کودکان 1 تا 6 ساله ایرانی بود. لذا پیشنهاد میشود در موقعیتهای پژوهش آزمایشگاهی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
رفتار تغذیهایکودک
روایی
اعتبار
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شیرازShiraz University of Medical Sciences



