بررسی کارایی فنی، بازاریابی و ساختار بازار زعفران ایران
(ندگان)پدیدآور
شبان, محمودمحمودی, ابوالفضلشوکت فدایی, محسننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر به تعیین کارایی فنی و بررسی بازاریابی و ساختار بازار زعفران میپردازد. در این تحقیق جهت بررسی کارایی فنی، حاشیههای بازاریابی زعفران و شناسایی مسیرهای بازاررسانی از آمار پیمایشی با تکمیل 140 پرسشنامه از بهره برداران و 25 پرشسنامه خرده فروش 14 پرسشنامه عمده فروش و مصاحبه با تعدادی کارشناس کشاورزی مربوط به سال 1391 در شهرستانهای استان خراسان رضوی و جهت تعیین ساختار بازار از آمار و اطلاعات سری زمانی 91-1374 استفاده شده است. تخمین کارایی فنی از روش DEA، برآورد حاشیههای بازاریابی از دیدگاه دیگبی و برای تعیین ساختار بازار از شاخصهای نسبت تمرکز و هرفیندال استفاده شده است. نتایج نشان میدهد، متوسط کارایی فنی بهرهبرداران 49/63 و حداقل و حداکثر کارایی فنی به ترتیب 04/19 و 100 می باشد. اختلاف زیاد زعفرانکاران با حداقل و حداکثر کارایی فنی و فراوانی زیاد بهرهبرداران با کارایی کم حاکی از آن است که میتوان با مدیریت صحیح میزان تولید را افزایش داد. متوسط حاشیه خردهفروشی از حاشیه عمدهفروشی آنها بیشتر بوده و متوسط ضریب هزینه بازاریابی زعفران 78/14درصد میباشد. یعنی به عبارت دیگر سهم عوامل بازاریابی در قیمت نهایی زعفران 78/14 درصد است. بازار حاکم بر محصول زعفران طی دوره تحلیل انحصار چندجانبه تشخیص داده شد.
کلید واژگان
سهم عوامل بازاریابیشاخصهای متمرکز
شاخص هرفیندال
ضریب هزینه بازاریابی
کارایی فنی
اقتصاد و بازاریابی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه تربت حیدریهUniversity Of Torbat Heydarieh
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور استان تهراناستادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور استان تهران
دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور استان تهران
شاپا
2383-15292383-2142




