بررسی رابطة مصرف رسانهای و ترس از جرم (مورد مطالعه: شهر کرج)
(ندگان)پدیدآور
احمدی, حبیبعربی, علیحکیمی نیا, بهزادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه اهمیت و نقش روزافزون رسانهها در حیات اجتماعی انسان معاصر، به حد غیر قابل انکاری رسیده است. تمامی گروههای اجتماعی هریک با سودایی در پی این ابزار قدرت بخش بوده و سهم خویش را از آن طلب میکنند. با توجه به هزاران کتاب، مقاله، سمینار، کنفرانس و ایجاد رشتههای گوناگون دانشگاهی در ارتباط با مطالعة جنبههای گوناگون تأثیرگذاری رسانهها، دیگر تردیدی در تأثیر رسانهها در ساخت تصویر ذهنی از واقعیتهای اجتماعی در جامعه وجود ندارد؛ تصویری که همواره منطبق بر واقعیت نمیباشد؛ بنابراین رسانهها میتوانند یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان ترس از جرم در جامعه باشند. در تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش اجتماعی به مطالعة رابطة بین مصرف رسانهای و ترس از جرم در میان شهروندان 18 سال به بالای کرج پرداختهایم. نمونة مورد مطالعه (405 نفر)، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند و اطلاعات لازم با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری گردیده است. یافتهها حاکی از آن بود که رابطة مستقیم و مثبتی بین میزان تماشای شبکههای تلویزیون داخلی (105/0= r)، تماشای شبکههای تلویزیون خارجی (111/0= r)، و میزان مطالعة مطبوعات (213/0= r) با ترس از جرم وجود دارد. همچنین مشخص شد که بین میزان استفاده از اینترنت و گوش دادن به برنامههای رادیویی با ترس از جرم از لحاظ آماری رابطة معناداری وجود ندارد. در این میان میزان مطالعة مطبوعات دارای بالاترین ضریب تأثیر (182/0=Beta) در مقایسه با دیگر متغیرها در پیشبینی ترس از جرم میباشد.
کلید واژگان
رسانهترس از جرم
تلویزیون
رادیو
مطبوعات
اینترنت
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
استاد جامعهشناسی دانشگاه شیراز.دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شیراز.
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شیراز. نویسندة مسؤول
شاپا
2345-32732588-4425




