• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات جامعه شناختی شهری
    • دوره 8, شماره 29
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات جامعه شناختی شهری
    • دوره 8, شماره 29
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین مدل راهبردهای پیشگیری از رفتارهای وندالیستی مبتنی بر رویکرد بازاریابی اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    انوشه, مرتضیآقامحسنی فشمی, علیموسوی نقابی, سید مجتبی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    551.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه پدیده­ی وندالیسم در اشکال مختلف در فضای پیرامونی ما به چشم می‏خورد و علاوه بر خسارت‏های اقتصادی، تبعات اجتماعی ناخوشایندی نیز به دنبال دارد. با توجه به این موضوع هدف پژوهش حاضر،   ارائه­ی مدلی برای پیشگیری از رفتارهای وندالیستی مبتنی بر رویکرد بازاریابی اجتماعی است. برای طراحی مدل مذکور از روش‌شناسی «نظریه­ی داده بنیاد» استفاده شده است. مدیران ارشد دستگاه­های متولی و صاحب­نظران دانشگاهی و همچنین اسناد و گزارش­های مرتبط با موضوع به عنوان جامعه­ی آماری پژوهش حاضر در نظر گرفته شده ومارب  بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری و انجام 9 مصاحبه با خبرگان و بررسی 12 مستند، منابع اطلاعاتی مورد نیاز جمع‌آوری شد. همزمان با جمع­آوری داده­ها، مراحل سه­گانه­ی تحلیل داده­ها مشتمل بر کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت پذیرفته و بر اساس آن، مدل کاربرد بازاریابی اجتماعی در پیشگیری از رفتارهای وندالیستی تدوین شد. بنا بر نتایج تحقیق، به­کارگیری بازاریابی اجتماعی برای پیشگیری از رفتارهای وندالیستی شامل طیف وسیعی از اقدامات است که شامل راهبرد ایده‏پردازی (تأکید بر آسیب جمعی وندالیسم)، راهبرد قیمت­گذاری (افزایش هزینه­ی رفتارهای وندالیستی اعم از مالی و اجتماعی)، راهبرد ترویج (تبلیغات دهان به دهان و تذکرات شفاهی) و راهبرد توزیع (جلب مشارکت عمومی) است. اثربخشی این راهبرد­ها تحت تأثیر عواملی مانند مدیریت ضعیف اماکن عمومی، خلأهای قانونی، باور به کم هزینه بودن وندالیسم و عوامل دموگرافیک است. در نتیجه­ی کاهش رفتارهای وندالیستی ناشی از پیاده­سازی صحیح راهبردهای چهارگانه­ی مذکور، ضمن حفظ و پایداری محیط ­زیست، اعم از محیط پیرامونی و محیط‏های طبیعی و تاریخی، می‏توان انتظار داشت امنیت روانی و سرمایه­ی اجتماعی نیز در جامعه بهبود ‏یابد.
    کلید واژگان
    رفتارهای وندالیستی
    بازاریابی اجتماعی
    مدیریت شهری
    نظریه ی داده بنیاد

    شماره نشریه
    29
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
    سازمان پدید آورنده
    استادیار مدیریت دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین
    دکتری مدیریت خط مشی گذاری دانشگاه تهران
    استادیار مدیریت مجتمع آموزش عالی گناباد

    شاپا
    2345-3273
    2588-4425
    URI
    http://urb.dehaghan.ac.ir/article_664095.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/121969

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب