تدوین مدل راهبردهای پیشگیری از رفتارهای وندالیستی مبتنی بر رویکرد بازاریابی اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
انوشه, مرتضیآقامحسنی فشمی, علیموسوی نقابی, سید مجتبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه پدیدهی وندالیسم در اشکال مختلف در فضای پیرامونی ما به چشم میخورد و علاوه بر خسارتهای اقتصادی، تبعات اجتماعی ناخوشایندی نیز به دنبال دارد. با توجه به این موضوع هدف پژوهش حاضر، ارائهی مدلی برای پیشگیری از رفتارهای وندالیستی مبتنی بر رویکرد بازاریابی اجتماعی است. برای طراحی مدل مذکور از روششناسی «نظریهی داده بنیاد» استفاده شده است. مدیران ارشد دستگاههای متولی و صاحبنظران دانشگاهی و همچنین اسناد و گزارشهای مرتبط با موضوع به عنوان جامعهی آماری پژوهش حاضر در نظر گرفته شده ومارب بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری نظری و انجام 9 مصاحبه با خبرگان و بررسی 12 مستند، منابع اطلاعاتی مورد نیاز جمعآوری شد. همزمان با جمعآوری دادهها، مراحل سهگانهی تحلیل دادهها مشتمل بر کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت پذیرفته و بر اساس آن، مدل کاربرد بازاریابی اجتماعی در پیشگیری از رفتارهای وندالیستی تدوین شد. بنا بر نتایج تحقیق، بهکارگیری بازاریابی اجتماعی برای پیشگیری از رفتارهای وندالیستی شامل طیف وسیعی از اقدامات است که شامل راهبرد ایدهپردازی (تأکید بر آسیب جمعی وندالیسم)، راهبرد قیمتگذاری (افزایش هزینهی رفتارهای وندالیستی اعم از مالی و اجتماعی)، راهبرد ترویج (تبلیغات دهان به دهان و تذکرات شفاهی) و راهبرد توزیع (جلب مشارکت عمومی) است. اثربخشی این راهبردها تحت تأثیر عواملی مانند مدیریت ضعیف اماکن عمومی، خلأهای قانونی، باور به کم هزینه بودن وندالیسم و عوامل دموگرافیک است. در نتیجهی کاهش رفتارهای وندالیستی ناشی از پیادهسازی صحیح راهبردهای چهارگانهی مذکور، ضمن حفظ و پایداری محیط زیست، اعم از محیط پیرامونی و محیطهای طبیعی و تاریخی، میتوان انتظار داشت امنیت روانی و سرمایهی اجتماعی نیز در جامعه بهبود یابد.
کلید واژگان
رفتارهای وندالیستیبازاریابی اجتماعی
مدیریت شهری
نظریه ی داده بنیاد
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزویندکتری مدیریت خط مشی گذاری دانشگاه تهران
استادیار مدیریت مجتمع آموزش عالی گناباد
شاپا
2345-32732588-4425




