تحلیل کیفی واسطهگری در بازار مسکن شهر مشهد: رویکردی جامعهشناختی به پدیدهای اقتصادی
(ندگان)پدیدآور
اصغرپور ماسوله, احمدرضاچاری صادق, مسعودصدیق اورعی, غلامرضاکرمانی, مهدیفیضی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به واکاوی تجربهی زیسته و شناخت ادراک عاملان بازار مسکن از واسطهگری بنگاهداران در این بازار میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش اکتشافی، از لحاظ فرایند اجرای پژوهش کیفی و از نظر نتایج پژوهش، کاربردی و از جهت معیار زمان، مطالعهای مقطعی (1396-1395) است. از تحلیل نظاممند مصاحبهی عمیق با 19 نفر از فعالان حوزهی بازار مسکن در مشهد به روش نظریهی زمینهای با رویکرد اشتراوس و کوربین، ابتدا 167 مقولهی فرعی، پس از چند مرحله کدگذاری، 19 مقولهی محوری و درنهایت براساس کدگذاری گزینشی پدیدهی مرکزی «مشاور املاک به مثابهی واسطهی اقناعگر» به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد پدیدهی مرکزی شناسایی شده تحت تأثیر مجموعهای از شرایط زمینهای شامل «تخصصزدایی از حرفهی بنگاهداری» و «رونقیابی واسطهگریها در حیات کلانشهری»، شرایط مداخلهای متشکل از «فقدان نظارت کافی توسط متولیان»، «تجربهی زیستهی بنگاهدار» و «فقدان شفافیت در اطلاعات بازار مسکن» و شرایط علّی شامل «فقدان سرمایه در نزد بنگاهدار»، «وابستگی اطلاعاتی کنشگران بازار مسکن به بنگاهدار»، «جایگاه تثبیت شده قانونی» و «دلال مسلکی» بوده است. بر پایهی بخش دیگری از نتایج، عاملان اجتماعی مورد نظر (بنگاهداران)، راهبردهایی همچون «اشباع اطلاعاتی»، «انتقال نقش»، «جانبداری منفعتطلبانه»، «پنهانکاری هدفمند» و «بهکارگیری روشهای خلاقانه» اخذ میکنند که منجر به پیامدهایی شامل «بازاندیشی معطوف به منفعت» و «تأثیرگذاری اغواگرایانه بر بازار مسکن» میشود.
کلید واژگان
بازار مسکنواسطه گری (دلالی) – مشاوران املاک
نظریهی زمینهای
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2345-32732588-4425




