جغرافیای ارتباطی سینمای ملی ایران
(ندگان)پدیدآور
فیاض, ابراهیمبیچرانلو, عبداللهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با اینکه سینمای ایران فیلمهای بسیار ناب جهانی ساخته که عظیم و باشکوه نیز بوده، و سینمای ایران به دلیل برخی ویژگیها و مختصات خاص خود، از انواع الگوهای جاری و فعال سینمایی در جهان، متفاوت و متمایز است، با اینحال، سینمای ملی ایران شکل نیافته است. هدف اصلی این مقاله، ترسیم حوزههای جغرافیای ارتباطی سینمای ملی ایران است تا مبنای حرکت و نقشه راهی روشنتر و چارچوبمند را برای رویکرد ملی سینماگران کشور تصویر نماید. تاکنون اثری متمرکز بر «جغرافیای ارتباطی سینمای ملی ایران» نگاشته نشده است. این مقاله، بر مبنای مطالعه کیفی میانرشتهای به ویژه با تمرکز بر جغرافیای فرهنگی، نگاشته شده است. پرسش اصلی مقاله آن است که حوزههای جغرافیای ارتباطی سینمای ملی ایران، کدامند؟ فرض بر آن است که باید پیش از برداشتن هرگامی به منظور دستیابی به سینمای ملی، حوزههای مختلف جغرافیای فرهنگی سینمای ملی از جمله حوزههای جغرافیای ارتباطی سینمای ایران را تبیین کرد. بر اساس نتایج، مهمترین حوزههای جغرافیای ارتباطی در سینمای ملی ایران، عبارتند از: جغرافیای زبان فارسی، جغرافیای ازدواج ایرانی، جغرافیای مهاجرت، جغرافیای فکری – شناختی، جغرافیای تخیل، جغرافیای موسیقی، جغرافیای نقاشی (نگارگری)، جغرافیای مسأله و مشکل، و جغرافیای انحلال فرهنگی.
کلید واژگان
جغرافیای فرهنگیسینمای ایران
سینمای ملی
جغرافیای ارتباطی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتIranian Association for cultural studies & communication
سازمان پدید آورنده
مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانعضو هیات علمی گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران




