بررسی برنامه درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم بر مبنای توجه به مؤلفه های سواد رسانه ای
(ندگان)پدیدآور
محمودی, سیروسنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی برنامه درسی دوره ابتدایی و متوسطه به مؤلفه های سواد رسانه ای می باشد. به این منظور، اهداف مصوب و کتاب های درسی با روش تحلیل محتوا بررسی گردید. یافته های این پژوهش نشان داد که در اهداف مصوب دوره ابتدایی به مؤلفه «دسترسی» توجه شده اما به مؤلفه های «استفاده»، «فهم انتقادی» و «تولید پیام» توجهی نشده است.در اهداف مصوب دوره متوسطه اول و دوم نیز به مؤلفه های «دسترسی»،« استفاده » و « فهم انتقادی » توجه شده اما به مؤلفه «تولید پیام» توجه نشده است. در کتاب های درسی پایه اول تا پنجم ابتدایی، اشاره ای به آموزش سواد رسانه ای نشده است. در پایه ششم ابتدایی به مؤلفه «دسترسی» توجه شده و به سایر مؤلفه ها توجهی نشده است. در پایه هفتم به مؤلفه های «دسترسی» و «فهم انتقادی» توجه شده و به مؤلفه های «استفاده» و «تولید پیام»، توجهی نشده است.در پایه هشتم به همه مؤلفه ها توجه شده است.در پایه نهم به مؤلفه های «دسترسی» و «استفاده» توجه شده و به سایر مؤلفه ها بی توجهی شده است.در دوره متوسطه دوم در پایه دهم با انتشار کتاب «تفکر و سواد رسانه ای» به همه ابعاد سواد رسانه ای توجه شده است. با توجه به گسترش بی حد و حصر شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی مجازی،توصیه می شود در برنامه درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول به آموزش مؤلفه های سواد رسانه ای به ویژه به مؤلفه های «فهم انتقادی» و«تولید پیام» توجه بیشتری مبذول شود.
کلید واژگان
سواد رسانه ایبرنامه درسی
تحلیل محتوا
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتIranian Association for cultural studies & communication




