• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه فرهنگ رسانه
    • دوره 6, شماره 25
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه فرهنگ رسانه
    • دوره 6, شماره 25
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    علل گرایش کاربران ایرانی به شبکه‌های مجازی

    (ندگان)پدیدآور
    ایلالی, سید حسنحسینی امین, سیده نرگسنامی, مینا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    317.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هر کاربر ایرانی طی شبانه‎روز زمان زیادی را در شبکه‌های مجازی می‏گذراند. برای کاربران این شبکه‌ها، شبه‌جامعه یا جامعۀ مجازی جایگزین جامعۀ واقعی می‌شود و بازتولید فرهنگ روزمرۀ جهان واقعی در فضای مجازی متبلور شده است. این فرهنگ مجازی، در برابر فرهنگ رسمی قراردارد که عرصۀ وسیعی از اطلاعات و کردهای معنایی را ایجاد می‌کند. این کنش‎گران انگیزه‌ها، نیازها، تشخیص‌ها، کمبودها، محدودیت‌ها، تقاضاها و تحمیل‌های سازمان اجتماعی خاص خود را دارند که در شبکه‏های مجازی، همراه آن‎هاست. این تحقیق در صدد شناسایی علل گرایش کاربران ایرانی به شبکه‌های مجازی است.      روش تحقیق از نوع کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون انجام‎ شده است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‎ای و مصاحبه استفاده شد. جامعۀ ‌آماری ‌شامل اساتید، ‌صاحب‌نظران ‌و ‌خبرگان ‌علوم‌ ارتباطات، فن‎آوری اطلاعات، علوم اجتماعی‌، ‌روانشناسی اجتماعی‌، علوم سیاسی، مطالعات فرهنگی و مردم‌شناسی و ‌همچنین‌، کاربران‌ فعال ‌(مدیران‌ گروه‌ها، کانال‌ها ‌یا ‌صفحات‌ پربازدید در تلگرام، اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و غیره) است. 25 نفر برای نمونه انتخاب شدند و مصاحبه از ایشان صورت گرفت. برای انتخاب مصاحبه‌شوندگان، ابتدا از روش نمونه‌گیری هدفمند یا قضاوتی و سپس از روش نمونه‌گیری گلوله‎برفی استفاده شد. ساخت مدل نهایی شبکه مضامین با نرم‌افزار MAXQDA انجام گرفت. نتایج حاصل از یافته‏های تحقیق در خصوص علل گرایش کاربران به شبکه‌های مجازی در 10 مضمون اصلی؛ جذابیت، تازگی و نوآوری، خودشیفتگی و نمایش خود، هویت‌های مجازی چندگانه، رفع نیازهای متنوع، رفع خلأهای ارتباطی و اطلاعاتی، رفع محرومیت و محدودیت، ارتباط شبکه‎ای و تعاملی، ارتقاء آگاهی اجتماعی، مشارکت شهروندی و توانمندی اقتصادی طبقه‌بندی شده است.
    کلید واژگان
    کاربران ایرانی
    گرایش
    شبکه‌های مجازی
    تحلیل مضمون

    شماره نشریه
    25
    تاریخ نشر
    2018-01-21
    1396-11-01
    ناشر
    انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
    Iranian Association for cultural studies & communication
    سازمان پدید آورنده
    دانشگده علوم ارتباطات علامه
    جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

    URI
    http://scm.iaocsc.ir/article_70438.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/117839

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب