نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشاهرخ, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorهاشمی, شهنازfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:46:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:46:11Z
dc.date.available1399-07-08T21:46:11Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:46:11Z
dc.date.issued2017-05-22en_US
dc.date.issued1396-03-01fa_IR
dc.date.submitted2018-02-25en_US
dc.date.submitted1396-12-06fa_IR
dc.identifier.citationشاهرخ, لیلا, هاشمی, شهناز. (1396). سنتز پژوهی بازنمایی زنان در سینمای ایران. جامعه فرهنگ رسانه, 6(22), 69-98.fa_IR
dc.identifier.urihttp://scm.iaocsc.ir/article_58020.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/117815
dc.description.abstractچگونگی تصویرسازی زنان در سینما تابع پذیرش اجتماعی و مقبولیت عام است. با استفاده از رویکرد برساخت‌گرایی، خوانشی از مطالعات انجام شده در مجلات معتبر علمی-پژوهشی با شیوه سنتزپژوهی[1] انجام گرفت. به همین دلیل با دو متغیر «مدیریت بدن» و «بازنمایی زنان در سینما» در مجموع 63 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفت و درنهایت 40 مقاله برای خوانش مجدد کدگذاری و شاخص‌ها و مفاهیم آنان استخراج شد. بعد از کدگذاری مجدد، نتایج مطالعه تلفیقی در چهار دسته «اولویت بخشی به مفاهیم زنِ مدرن صرفاً به‌مثابه ویترین توسعه و پیشرفت جامعه مدرن»، «بدن مدیریت شده نمادی از زن عصیانگر و غیرفرمان‌بر»، «شی‌انگاری زنان برای جلب رضایت‌ از نظام مردسالار» و «مدیریت بدن به‌مثابه ابزار مطیع‌ساز زن در پذیرش اجتماعی» تقسیم‌بندی شد و با استناد به مصادیق نحوه برساخت زن در سینمای ایران هویدا شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نگاه فرادستی فرودستی بر هویت زنانه در سینمای ایران (قبل و بعد از انقلاب) وجود داشته و زن به‌مثابه کالایی برای برجسته‌سازی بیشتر مرد به تصویر کشیده شده است. مدیریت بدن زنان و ظاهر مدرن نیز به واسطه حضور مردانی که زن مدرن را این‌گونه مطلوب ارزیابی می‌کنند، بیان شده که در صورت تصمیم مردان، قابلیت حذف و جایگزینی توسط زنان سنتی و مطیع را به سهولت داراست. بدن زن به‌مثابه ابزاری برای پذیرش اجتماعی و تأیید جامعه مردان بازنمایی شده و به همین دلیل این نگاه زیباشناختی بر بدن زن نیز حاکی از سلطه مردان بر نقش و برساخت هویت زنان در جامعه ارزیابی می‌گردد.<br /> <strong> </strong><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]fa_IR
dc.format.extent278
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتfa_IR
dc.publisherIranian Association for cultural studies & communicationen_US
dc.relation.ispartofجامعه فرهنگ رسانهfa_IR
dc.relation.ispartofSociety Culture Mediaen_US
dc.subjectزنانfa_IR
dc.subjectبرساخت اجتماعیfa_IR
dc.subjectمدیریت بدنfa_IR
dc.subjectقدرت سینما در برسازیfa_IR
dc.subjectپذیرش اجتماعیfa_IR
dc.titleسنتز پژوهی بازنمایی زنان در سینمای ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentکارشناس اداره کل بازاریابی و خدمات بانک کشاورزیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue22
dc.citation.spage69
dc.citation.epage98


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد