مطالعه موردی اجرای طرح درس سواد رسانهای برای دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
دلاوری, علیخانیکی, هادیشاه حسینی, وحیدهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
از الزامات عصر حاضر، ارتقای سواد رسانهای در دنیای فراگیر از پیامهای رسانهای است. و اما سواد رسانهای خود به خود در افراد ارتقا نمییابد و نیازمند آموزش و برنامهریزی منظم و جدی است که خصوصاً از سنین پایین توصیه میشود.
این مقاله گزارشی است از اجرای آزمایشی طرح درسی در خصوص سواد رسانهای، که طی هشت جلسه، در پایه چهارم ابتدایی دبستان پسرانه «سما 1» در سال 1392 اجرا شد. برای نگارش اولیه طرح درسها، از روش مطالعه کتابخانهای و اسنادی استفاده و با مشاهده همراه با مشارکت روند اجرای طرح درسها در هر جلسه، ثبت و ضبط شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دانشآموزان پس از گذراندن این دوره به اهداف آموزش سواد رسانهای در رویکرد شناختی و دیدگاه انتقادی نزدیک شدند.
هدف از ارائه این گزارش آن است که با در دست داشتن گزارشهای گوناگونی از اجرای دورههای منظم آموزش سواد رسانهای برای مقاطع مختلف سنی و بررسی و تحلیل نقاط قوت و ضعف آنها، بتوان به طرح جامعی در خصوص این مهم و برای اقصی نقاط کشور دست یافت.
کلید واژگان
اجرای عملیاتی سواد رسانهایسواد رسانهای شناختی
سواد رسانهای انتقادی
ارزشیابی فراشناختی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتIranian Association for cultural studies & communication
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطباییهیات علمی دانشگاه علوم اجتماعی
دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات




