شاخصهای کیفیت مطبوعات، از دیدگاه استادان ارتباطات و روزنامهنگاران
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله حاصل کوششی است در راستای بررسی شاخصهای کیفیت مطبوعات از دیدگاه استادان ارتباطات و روزنامهنگاران حرفهای در ایران. دستیابی به این شاخصها علاوه بر مشارکت در ارتقای سطح دانش و غنیتر کردن ادبیات این حوزه، در امر بهبود سیاستگذاری و سازوکارهای ارتباط با مطبوعات به سازمانها و نهادهای ذیربط کمک میکند تا براساس شاخصها و معیارهای مشخصی به این امر مبادرت کنند. در این پژوهش با استفاده از نظریههای هنجاری رسانهها، معیارها و اصول اخلاقی و حرفهای روزنامهنگاری، و نیز مرور ادبیات نظری سبکهای روزنامهنگاری و مفاهیم این حوزه، گویههای تحقیق استخراج و با استفاده از روش کیو و تحلیل عاملی، نظرات دو گروه روزنامهنگاران و استادان ارتباطات، مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت. با توجه به گستردگی حوزه مطبوعات، از ابعاد گوناگون میتوان کیفیت مطبوعات را مورد ارزیابی قرار داد. در این تحقیق، شاخصهای کیفیت مطبوعات در پنج بعد قوانین و مقررات حقوقی، مالکیت و مدیریت مطبوعات، تکنیکها و اصول روزنامهنگاری، رابطه مطبوعات با دولت و ملزومات اشتغال به حرفه روزنامهنگاری مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت با محاسبه بار عاملی، مشخص شد که پاسخگویان از بین 52 گویه مطرح شده بر سر 42 گویه اجماع و اتفاق نظر داشتند که حاکی از توافق بالای روزنامهنگاران و استادان ارتباطات در مورد گویههای تحقیق است.
کلید واژگان
مطبوعاتشاخصهای کیفیت
روزنامهنگاری کیفی
روزنامهنگاری حرفهای
اخلاق حرفهای
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتIranian Association for cultural studies & communication




