واکاوی جایگاه «آموزه تفاوت» در «نظریه عدالت جان رالز» و تبیین جامعه مطلوب متناسب با آن
(ندگان)پدیدآور
آرایش, حسنحاصلی مفرد, سید مسعودتوانا, محمد علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نوشتار حاضر درپی پاسخگویی به این پرسش اساسی است که دلالتهای فلسفی «آموزه تفاوت» در نظریه «عدالت جان رالز» کدامند و این آموزه ترسیمگر کدامین جامعه مطلوب است؟ روش این مقاله تحلیلی و توصیفی بوده و نتایج نشان داد، «آموزه تفاوت» در نظریه «عدالت رالز»، درپی ایجاد زمینههای آزادی اساسی و برابر، برای همه شهروندان است، به گونهای که منطبق با واقعیات زندگی مدرن باشد. از همین رو، رالز، انسان را در مقام غایتی فینفسه تصور میکند که در قرارگاه وضع نخستین اولویت حق را بر خیر ترجیح میدهد و درپی ایجاد جامعهای بسامان برمیآید که مبتنی بر پذیرش مبانی تفاوت و تکثر میان همه انسانها باشد. جامعه مطلوب متناسب با آموزه تفاوت، جامعهای است که مبتنی بر اصول دموکراسی لیبرال، اقتصاد بازار و دولت رفاه میباشد و در آن انسانها در مقام شهروند با برداشتی سیاسی از بنیادهای تفاوت، عدالت را برقرار و به آراء یکدیگر احترام میگذارند.
کلید واژگان
جان رالزآموزه تفاوت
نظریه عدالت
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی استان قمسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مسائل ایران، دانشگاه شیراز، ایران.کارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
دانشیار، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، ایران.




