• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست گذاری پیشرفت اقتصادی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست گذاری پیشرفت اقتصادی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر خرده‌فروشی الکترونیک بر تولید: مطالعه شبیه‌سازی مبتنی بر عامل

    (ندگان)پدیدآور
    اسداللهی سهی, زهراراغفر, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    464.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با به‌کارگیری چارچوب شبیه‌سازی مبتنی بر عامل، اثر خرده‌فروشان الکترونیک را بر موجودی تولیدکنندگان مورد بررسی قرار می‌دهد. درحالی‌که خرده‌فروشان سنتی از طریق سیگنال‌های ایستای تقاضا به تثبیت زنجیره‌های تأمین کمک می‌کنند، خرده‌فروشان الکترونیک با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، جریان‌های پویای داده شامل روندهای فروش، شاخص‌های رضایت مشتری و تغییرات لحظه‌ای ترجیحات مصرف‌کننده را وارد اکوسیستم می‌کنند. این مدل شامل تولیدکنندگان ناهمگون با استراتژی‌های پیش‌بینی متفاوت در چهار سناریوی تغییر ترجیحات مشتری است. این تولیدکنندگان با پلتفرم‌های الکترونیک و یا خرده‌فروشان سنتی در ارتباط هستند و با شبیه‌سازی مدل، دقت پیش‌بینی ارزیابی شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که تولیدکنندگان متصل به خرده‌فروشان الکترونیک با به‌کارگیری روش‌های پیش‌بینی و تحلیل تقاضای پیشرفته‌، در شرایط مازاد تقاضا بر عرضه در زمان شروع شبیه‌سازی، می‌توانند رشدی معادل 54-120%  را در فروش تجربه کنند، درحالی‌که تولیدکنندگان وابسته به خرده‌فروشی سنتی در مواجهه با شوک‌های تقاضا با موجودی فروش نرفته زیادی مواجه می‌شوند. نکته حائز اهمیت، ظهور رفتار آشوب‌گونه با نمای لیاپانوف 12/0 در شرایط تعادل اولیه عرضه-تقاضا است که بیانگر ناپایداری ذاتی در بازارهای به‌ظاهر متوازن است. این نتایج نشان می‌دهد مدل‌سازی مبتنی بر عامل ابزاری کلیدی برای تحلیل پیچیدگی‌های اکوسیستم‌های مختلف است
    کلید واژگان
    خرده‌فروشی الکترونیک
    شبیه‌سازی مبتنی بر عامل
    بهینه‌سازی موجودی
    پیشبینی تقاضا

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    پژوهشگر پسادکتری، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
    استاد تمام اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

    شاپا
    2383-2118
    2538-158X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/ieda.2025.50571.1463
    https://ieda.alzahra.ac.ir/article_8518.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1169061

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب