تأثیر خردهفروشی الکترونیک بر تولید: مطالعه شبیهسازی مبتنی بر عامل
(ندگان)پدیدآور
اسداللهی سهی, زهراراغفر, حسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با بهکارگیری چارچوب شبیهسازی مبتنی بر عامل، اثر خردهفروشان الکترونیک را بر موجودی تولیدکنندگان مورد بررسی قرار میدهد. درحالیکه خردهفروشان سنتی از طریق سیگنالهای ایستای تقاضا به تثبیت زنجیرههای تأمین کمک میکنند، خردهفروشان الکترونیک با بهرهگیری از فناوریهای نوین، جریانهای پویای داده شامل روندهای فروش، شاخصهای رضایت مشتری و تغییرات لحظهای ترجیحات مصرفکننده را وارد اکوسیستم میکنند. این مدل شامل تولیدکنندگان ناهمگون با استراتژیهای پیشبینی متفاوت در چهار سناریوی تغییر ترجیحات مشتری است. این تولیدکنندگان با پلتفرمهای الکترونیک و یا خردهفروشان سنتی در ارتباط هستند و با شبیهسازی مدل، دقت پیشبینی ارزیابی شده است. یافتهها حاکی از آن است که تولیدکنندگان متصل به خردهفروشان الکترونیک با بهکارگیری روشهای پیشبینی و تحلیل تقاضای پیشرفته، در شرایط مازاد تقاضا بر عرضه در زمان شروع شبیهسازی، میتوانند رشدی معادل 54-120% را در فروش تجربه کنند، درحالیکه تولیدکنندگان وابسته به خردهفروشی سنتی در مواجهه با شوکهای تقاضا با موجودی فروش نرفته زیادی مواجه میشوند. نکته حائز اهمیت، ظهور رفتار آشوبگونه با نمای لیاپانوف 12/0 در شرایط تعادل اولیه عرضه-تقاضا است که بیانگر ناپایداری ذاتی در بازارهای بهظاهر متوازن است. این نتایج نشان میدهد مدلسازی مبتنی بر عامل ابزاری کلیدی برای تحلیل پیچیدگیهای اکوسیستمهای مختلف است
کلید واژگان
خردهفروشی الکترونیکشبیهسازی مبتنی بر عامل
بهینهسازی موجودی
پیشبینی تقاضا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
پژوهشگر پسادکتری، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایراناستاد تمام اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
شاپا
2383-21182538-158X



