بازاریابی در کتابخانه ها: مفاهیم، قوانین و چالشها
(ندگان)پدیدآور
خسروی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از یک طرف زندگی در عصر انفجار اطلاعات، کتابخانه ها را ملزم می سازد که در شیوه های سنتیِ ارائه خدمات و محصولات خود تجدید نظر به عمل آورده و برای بقا در جامعه جهانی از رویکردهای نوین مثل بازاریابی در این زمینه استفاده کنند؛ از طرف دیگر ناآگاهی یا درک نادرست کتابداران و کتابخانه ها از بازاریابی در این رابطه می تواند منجر به شکست کتابخانه در تحقق اهداف خود شود؛ از اینرو هدف از نگارش مقاله حاضر واکاوی مفهوم بازاریابی در کتابخانه ها، اصول حاکم بر آن و نیز مروری بر چالش های موجود در این زمینه است. در نگارش این مقاله از رویکرد مروری – تحلیلی و نیز روش مطالعات کتابخانهای استفاده شده است. بازاریابی به طور گسترده ای در محیط کتابداری و اطلاع رسانی قابل اجرا بوده و می تواند به فلسفه توسعه کتابخانه ها تبدیل گردد؛ زیرا بازاریابی فرصتی را فراهم می کند تا کتابداران بدانند چگونه می توانند خدمات موثر و کارآمدی را به کاربران یا مشتریان بالقوه و بالفعل خود ارائه دهند. همچنین اصول کتابداری دارای دلالتهای مفیدی برای بازاریابی در کتابخانه هاست و چنانچه موانع موجود در این زمینه مرتفع شوند؛ کتابخانه ها به رشد و شکوفایی چشمگیری در جامعه دست خواهند یافت.
کلید واژگان
بازاریابیبازاریابی در کتابخانه ها
موانع بازاریابی
قوانین کتابداری
شماره نشریه
24251393تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01




