مطالعه روند پژوهش در حوزه علم سنجی در ایران و بررسی الگوی رفتار علمی پژوهشگران در این حوزه
(ندگان)پدیدآور
شایان مجد, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از جمله روشهای علمی که می توان به بررسی مآخذ منابع گوناگون پرداخت و از راه شمارش تعداد استفاده از آن منبع به پر مراجعه ترین منابع دست یافت، روش تحلیل استنادی است زیرا در آن نوعی رابطه محتوایی بین سند و متن وجود دارد. این پژوهش با هدف تعیین الگوی رفتار علمی پژوهشگران در چگونگی استفاده از منابع علمی، به تحلیل استنادی مقالات فارسی ارائه شده در حوزه علمسنجی خواهد پرداخت. جامعه آماری این پژوهش، مقالات چاپ شده بین سالهای 1388-1392 در حوزه علمسنجی از پایگاههای Noormags، Magiran، Ensani، Civilica و Sid میباشد. نتایج پژوهش نشان می دهد از 156 مقاله موجود 3045 استناد استخراج شده است و تعداد متوسط استناد در هر مقاله 19.5 می باشد. توزیع زبانی بالابودن میزان استناد به زبان لاتین با 68 درصد را نشان میدهد. همچنین پوشش زمانی منابع مربوط به سال 1389 با 37 درصد از کل استنادها می باشد که این نشان دهنده توجه بیشتر سازمانهای ایرانی و پژوهشگران به این موضوع در آن سال می باشد. همچنین نتایج حاکی از این است که مجلات از قانون برادفورد تبعیت می کنند و مجله هسته فارسی در این حوزه فصلنامه علمی-ترویجی رهیافت می باشد.
کلید واژگان
تحلیل استنادیاستناد
قانون برادفورد
علمسنجی
الگوی رفتار علمی
شماره نشریه
211392تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01




