ده فرمان بازنگری شده: ویژگیهایی فضای مطلوب در کتابخانه
(ندگان)پدیدآور
مک دونالد, اندریومرجانی, سید عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رشد فزاینده کتابخانه های خیال انگیز جدید دانشگاهی در سرتاسر جهان در حال شکل گرفتن است، در حالی که شاهد ترکیب فضاهای معماری مهیج با فضاهای داخلی و با کارکردی موثر هستیم. مدیران کتابخانه باید دارای بینش قوی نسبت به کتابخانه های جدید باشند و داشتن این بینش موثر، میبایست الهام بخشِ طرح و روند بنای کلی کتابخانه باشد. این مقاله، ویژگیهایی کلیدی فضای آموزشی مناسب که در فضاهای جدید و نوسازی شده به چه صورتی هستند را کشف میکند. پیشنهاد میشود که فضای آموزشی بایستی دارای کاربری، تطبیقپذیری، قابلیت دسترسی، تنوع، تاثیرگذاری، تعالی بخشی، مناسبت از لحاظ محیطی، امنیت و ایمنی، مناسبت با فناوری اطلاعات باشد. فضای جدید همچنین باید دلربا و جذاب باشد تا افکار کاربران و روح دانشگاه را تسخیر کند. شاخصهای ذکر شده، باید به طور اختصار و از طریق فرایند برنامهریزی به بحث گذاشته شوند و اولویت و تقدم منظور شده برای آنها، به رسالت و فرهنگ کتابخانه بستگی دارد. توجه بیشتر به نور و تهویه طبیعی، آثار هنری - فرهنگی، مدیریت سرو صدا، امنیت، دسترسپذیری معلولان، آموزش مهارتهای اطلاعاتی و پیشبینی برای خدمات الکترونیکی اهمیت بیشتری دارد. برنامه ریزی به طور فزایندهای بر روی آدمها یا فراگیران با تاکید بر نیاز به فضاهای آموزشی که اجتماعی، موثر و گروهی باشد مانند نیاز به فضاهای سنتی آرام برای مطالعه و تفکر متمرکز شده است. بسیاری از کتابخانهها با سایر خدمات پیوند خوردهاند. کتابخانه های دانشگاهی مکان فیزیکی و ماندگاری هستند از یک محیط ترکیب شده و آمیزهای از خدمات سنتی و الکترونیکی هستند که برای آینده دانشگاهها و جوامعشان حیاتی هستند.
شماره نشریه
12131390تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویسازمان پدید آورنده
نویسندهمترجم




