| dc.contributor.author | روان جو, احد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-03-11T05:37:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-06-01T05:37:05Z | |
| dc.date.available | 1404-03-11T05:37:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-06-01T05:37:05Z | |
| dc.date.issued | 2025-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1404-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2023-11-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1402-09-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | روان جو, احد. (1404). پژوهشی در شناخت طراحی حروف گرافیتی یا خوشنویسی نوآورانۀ هنر معترض در ایران. مطالعات هنرهای تجسمی, 2(1)doi: 10.22111/jart.2024.47268.1040 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-6476 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22111/jart.2024.47268.1040 | |
| dc.identifier.uri | https://jart.usb.ac.ir/article_8290.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167816 | |
| dc.description.abstract | به دیوارنگاریهای نامتعارف که بخشی از هنر شهری است، گرافیتی میگویند. گرافیتی نوعی نقاشی اعتراضی است که از هنر پاپ و عامهپسند پیروی میکند و در اثر تجربه در کاربست هنری برای خود قواعد و شیوههایی فراهم آورده که نوع بیانی ویژهی اعتراضی در حوزه تجسمی را میسازد. فرمهایی سرشار از رنگهای تند و مردمپسند دارد. از آنجایی که این هنر پیرو گرافیتی غربی بوده، ویژگیهای زیباییشناسی خاصی را بازنمایی میکند.بیان مسئله: طبقهبندی گرافیتی نوشتاری در قالب طراحی حروف دکوراتیو و ویژه گرافیتی مورد پرسش است که بر پایۀ ویژگیهای هنری قابل دستهبندی است. روش پژوهش در این مقاله کیفی است و گردآوری دادههای آن از منابع کتابخانهای و میدانی است.هدف از نگارش این مقاله معرفی نوشتار در هنر گرافیتی و طبقهبندی هنری آن است.دستاورد آن که وضعیتهای گوناگونی شامل چهار وضعیت، با رویکرد کلی فرم دکوراتیو و زیبا، ایجاد میکند. گروهی ناخوانا و در هم تنیده، گروه دیگر از نوشتار با فرمت دکوراتیو، پیچیده و ناخواناست. گروه سوم پیام خوانای خود را در قالب تایپوگرافی و دستهای هم طراحی حروف خوشنویسیشده، دارای ویژگیِ متنی و خواناست. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات هنرهای تجسمی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22111/jart.2024.47268.1040 | |
| dc.subject | منظر شهری | fa_IR |
| dc.subject | هنر اعتراضی | fa_IR |
| dc.subject | طراحی حروف گرافیتی | fa_IR |
| dc.subject | هنرِ وندالیسم | fa_IR |
| dc.subject | نقاشی | fa_IR |
| dc.title | پژوهشی در شناخت طراحی حروف گرافیتی یا خوشنویسی نوآورانۀ هنر معترض در ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر شوشتر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 1 | |