نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorلعل شاطری, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorبرادران, آزادهfa_IR
dc.date.accessioned1404-03-11T05:37:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-06-01T05:37:03Z
dc.date.available1404-03-11T05:37:02Zfa_IR
dc.date.available2025-06-01T05:37:03Z
dc.date.issued2025-03-21en_US
dc.date.issued1404-01-01fa_IR
dc.date.submitted2024-11-12en_US
dc.date.submitted1403-08-22fa_IR
dc.identifier.citationلعل شاطری, مصطفی, برادران, آزاده. (1404). نگرشی تحلیلی بر پیوند گونه‌های هنر ایرانی-اسلامی (مطالعۀ موردی: بازتاب بصری حالات روحی رستم در شاهنامه چاپ سنگی 1267ق). مطالعات هنرهای تجسمی, 2(1)doi: 10.22111/jart.2025.50250.1067fa_IR
dc.identifier.issn2538-6476
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22111/jart.2025.50250.1067
dc.identifier.urihttps://jart.usb.ac.ir/article_8915.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167813
dc.description.abstractورود صنعت چاپ سنگی در دورۀ قاجار به ایران، پیشرفت و تغییری بزرگ در سطح گسترده‌ای هنر ایرانی-اسلامی ایجاد نمود. با بوجود آوردن امکان چاپ و نشر آثار ادبی، تاریخی، علمی، فرهنگی و غیره، طبقات اجتماعی بیشتری فرصت بهره‌گیری از علم و ادبیات را به دست آوردند. بدین سبب، فرهنگ در سطح جامعه بیشتر رشد کرد. شاهنامة فردوسی به‌مثابۀ سند ملی هویت ایرانی و حافظ زبان فارسی، ازجمله آثاری بود که همچون گذشته، موردتوجه بانیان چاپ در ایران قرار گرفت و چندین بار به شکل مصور، انتشار یافت. یکی از چاپ‌های ارزشمند در ۱۲۶۷ق منتشر شد (محفوظ در کتابخانه آستان قدس رضوی، به شماره ثبت 43431) که درواقع اولین شاهنامة چاپ سنگی مصور در ایران شناخته می‌شود که تصاویر انحصاری آن را میرزا علی‌قلی خویی، اجرا نموده است. هدف پژوهش حاضر، با تکیه‌بر روش توصیفی-تحلیلی، پاسخ به این پرسش است که نحوة بازتاب حالات روحی رستم در تصویرسازی‌های شاهنامة ۱۲۶۷ق و تطابق آن با متن اشعار تا چه میزان است؟ به این منظور، ۱۶ تصویرسازی از شاهنامۀ مذکور که رستم در آن حضور دارد به لحاظ تبعیت از متن ابیات شاهنامه و... (ادامه در متن اصلی مقاله)fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22111/jart.2025.50250.1067
dc.subjectتصویرسازیfa_IR
dc.subjectچاپ سنگیfa_IR
dc.subjectمیرزا علی‌قلی خوییfa_IR
dc.subjectشاهنامهfa_IR
dc.subjectرستمfa_IR
dc.subjectحالات روحیfa_IR
dc.subjectمطالعه تطبیقیfa_IR
dc.titleنگرشی تحلیلی بر پیوند گونه‌های هنر ایرانی-اسلامی (مطالعۀ موردی: بازتاب بصری حالات روحی رستم در شاهنامه چاپ سنگی 1267ق)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه باستان‌شناسی و تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد، گروه تصویرسازی، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue1
nlai.contributor.orcid0000-0003-0236-8274


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد