تاثیر سیستم های کنترل استراتژی کسب و کار بر مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق جهت گیری هوشمندانه بازار در صنعت کاشی و سرامیک ایران
(ندگان)پدیدآور
نادری علاف, آرمینبهبودی, امیدمرادی, محسن
نوع مدرک
Textمقاله علمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تغییرات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و فناورانه در دنیای امروز، افراد و سازمانها را به انجام مسئولیتهای اجتماعی برای کار اخلاقی تر و به شیوه ای انسان دوستانهتر سوق میدهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر سیستمهای کنترل استراتژی کسب و کار بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت از طریق جهت گیری هوشمندانه بازار در صنعت کاشی و سرامیک ایران میباشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران شرکتهای کاشی و سرامیک در ایران میباشد. برای این منظور از قاعده سرانگشتی 5-10برابر تعداد گویه های پژوهش نمونه آماری 200 نفر به صورت غیرتصادفی در دسترس انتخاب شد (196=7*28). ابزار این پژوهش پرسشنامهی استاندارد بویان و همکاران (2022) بوده که پایایی آن با آلفای کرونباخ و پایایی مرکب، و روایی آن با روش روایی صوری (تایید خبرگان)، روایی سازه (بارهای عاملی) تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS و Smart Pls3 انجام شد. نتایج نشان داد سیستمهای کنترل استراتژی کسب و کار بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت از طریق جهت گیری هوشمندانه بازار در صنعت کاشی و سرامیک ایران تاثیر معناداری دارد. همچنین اثر کنترلهای اعتقادی، مرزی، تشخیصی، تعاملی بر مسئولیت پذیری اجتماعی و جهت گیری هوشمندانه بازار در صنعت تایید شد. در نهایت اثر جهتگیری هوشمندانه بازار بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها تاثیر معناداری دارد.
کلید واژگان
سیستمهای کنترل استراتژی کسب و کارمسئولیت پذیری اجتماعی
جهت گیری هوشمندانه بازار
برنامه ریزی استراتژیک
شماره نشریه
59تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
پژوهشکده توسعه تکنولوژیسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایراناستادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی توس، مشهد، ایران
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
شاپا
2676-54032676-5411



