واکاوی خشونت نمادین در برنامۀ درسی
(ندگان)پدیدآور
اشکان, فرشتهفتحی واجارگاه, کوروشعارفی, محبوبهاخوان تفتی, مهناز
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف شناسایی خشونت نمادین و مصداقهای آن در برنامۀ درسی به روش کیفی (تحلیل مضمون یا تماتیک) انجام شده است. حوزۀ پژوهش برنامۀ درسی مدارس ایران و جامعۀ آماری آن با توجه به میانرشته ای بودن موضوع پژوهش، شامل اعضای هیئت علمی، متخصصان و صاحبنظران حوزه های برنامۀ درسی، روانشناسیتربیتی و جامعه شناسی آموزش و پرورش بوده است. نمونه پژوهش بر اساس اشباع نظری 15 نفر به شیوۀ نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبۀ عمیق و نیمهساختاریافته بود که به منظور حفظ فاصلۀ اجتماعی با استفاده از شبکه های اجتماعی و به شکل نیمهحضوری انجام شد. بسندگی پژوهش و اطمینان از کیفیت داده ها و تفسیرهای صورتگرفته، با ترکیبی از راهبردهای اعتبارپذیری، انتقال پذیری، اتکاپذیری و تأییدپذیری مورد سنجش قرار گرفت. پایایی کدگذاری مصاحبه ها، با استفاده از ضریب درون موضوعی کاپا تعیین گردید. داده های گردآوری شده با استفاده از الگوی سه مرحله ای براون و کلارک تحلیل شد. نتایج نشان داد که خشونت نمادین میتواند در تمامی عناصر برنامۀ درسی (اهداف، محتوا، محیط اجرا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و روش های ارزشیابی) اعمال شود. مدارس بهعنوان ابزار نظام آموزشی از طریق برنامۀ درسی و بهطور غیرعمدی به بازتولید نابرابریهای فردی و اجتماعی اقدام میکنند.
کلید واژگان
خشونت نمادینبرنامۀ درسی
بازتولید
برنامهریزی درسی/ اموزشی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزیدرسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراناستاد گروه علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشیارگروه علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استاد گروه روانشناسیتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
شاپا
1735-448X2476-7654



