• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 20, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 20, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی خشونت‌ نمادین در برنامۀ درسی

    (ندگان)پدیدآور
    اشکان, فرشتهفتحی واجارگاه, کوروشعارفی, محبوبهاخوان تفتی, مهناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    549.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف شناسایی خشونت‌ نمادین و مصداق‌های آن در برنامۀ درسی به روش کیفی (تحلیل مضمون یا تماتیک) انجام شده ‌است. حوزۀ پژوهش برنامۀ درسی مدارس ایران و جامعۀ آماری آن با توجه به­ میان‌رشته ­ای بودن موضوع پژوهش، شامل اعضای هیئت علمی، متخصصان و صاحب‌نظران حوزه ­های برنامۀ درسی، روان‌شناسی‌تربیتی و جامعه­ شناسی آموزش و پرورش بوده است. نمونه پژوهش بر اساس اشباع نظری 15 نفر به ­شیوۀ ‌نمونه ­گیری هدفمند ‌انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبۀ عمیق و نیمه‌ساختاریافته بود که به منظور حفظ فاصلۀ اجتماعی با استفاده از شبکه ­های اجتماعی و به شکل نیمه‌حضوری انجام شد. بسندگی پژوهش و اطمینان­ از کیفیت داده­ ها و تفسیرهای صورت‌گرفته، با ترکیبی از راهبردهای اعتبارپذیری، انتقال­ پذیری، اتکاپذیری و تأییدپذیری مورد سنجش قرار گرفت. پایایی کدگذاری مصاحبه ­ها، با استفاده از ضریب درون موضوعی کاپا تعیین گردید. داده ­های گردآوری شده با استفاده از الگوی سه مرحله­ ای براون و کلارک تحلیل شد. نتایج نشان داد که خشونت‌ نمادین می­تواند در تمامی عناصر برنامۀ درسی (اهداف، محتوا، محیط اجرا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و روش ­های ارزشیابی) اعمال شود. مدارس به‌عنوان ابزار نظام آموزشی از طریق برنامۀ درسی و به‌طور غیرعمدی به بازتولید نابرابری‌های‌ فردی و اجتماعی اقدام می‌کنند.
    کلید واژگان
    خشونت‌ نمادین
    برنامۀ درسی
    بازتولید
    برنامه‌ریزی درسی/ اموزشی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-12-21
    1403-10-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی‌درسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
    استاد گروه علوم‌تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
    دانشیارگروه علوم‌تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
    استاد گروه روان‌شناسی‌تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران

    شاپا
    1735-448X
    2476-7654
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2022.40030.3570
    https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_8303.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167084

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب