مدل ساختاری میزان اثر آموزش بدون خشونت بر پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی و خوش بینی تحصیلی دانش آموزان دیرآموز با نقش واسطه ای روش شناسی معلمان
(ندگان)پدیدآور
نعمت پور مونه, بهمنزارعی, محمدحسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین میزان اثر آموزش بدون خشونت بر پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی و خوشبینی دانش آموزان دیرآموز با نقش واسطه ای روش شناسی معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بوده و جامعۀ پژوهش را دانش آموزان مقطع متوسطۀ دوم شهرستان لنده تشکیل میدهند، که طبق جدول مورگان تعداد242 نفر بهصورت نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه های آموزش بدون خشونت مارشال، پیشرفت تحصیلی فام و تیلور، خودکارآمدی جینکز و مورگان، خوش بینی اسچننموران و همکاران و سبک های تدریس رجبی بهره گرفته شد. داده ها با آزمون رگرسیون خطی ساده و معادلات ساختاری در spss22 وAmos2020 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که آموزش بدون خشونت هم بهطورمستقیم و هم غیرمستقیم و با نقش واسطه ای روش شناسی معلمان بر پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی دانش آموزان دیرآموز شهرستان لنده اثر معناداری دارد. مقادیر برازش مدل و Rmsea برابر با 21/0 مطلوبیت بالای مدل را نشان میدهد. از یافته ها میتوان نتیجه گرفت که آموزش بدون خشونت بر توسعۀ کیفیت فرایند یادگیری دانش آموزان دیرآموز اثرگذار بوده وسبب کاهش بسیاری از معضلات رفتاری، عاطفی، روانی و اجتماعی این دانش آموزان خواهد شد. البته در این میان از نقش مؤلفه های میانجی مانند روششناسی معلمان نباید چشم پوشی کرد؛ زیرا اثربخشی آموزش بدون خشونت را افزایش بخشیده و مسیر پیشرفت آنها را هموار خواهد ساخت.
کلید واژگان
آموزش بدون خشونتپیشرفت تحصیلی
خودکارآمدی
خوش بینی تحصیلی
دیر آموزان
اختلالات یادگیری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد علوم تربیتی. دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
1735-448X2476-7654



