• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 20, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه های نوین تربیتی
    • دوره 20, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل ساختاری میزان اثر آموزش بدون خشونت بر پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی و خوش بینی تحصیلی دانش آموزان دیرآموز با نقش واسطه ای روش شناسی معلمان

    (ندگان)پدیدآور
    نعمت پور مونه, بهمنزارعی, محمدحسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    487.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف تعیین میزان اثر آموزش بدون خشونت بر پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی و خوش­بینی دانش ­آموزان دیرآموز با نقش واسطه ­ای روش­ شناسی معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بوده و جامعۀ پژوهش را دانش ­آموزان مقطع متوسطۀ دوم شهرستان لنده تشکیل می­دهند، که طبق جدول مورگان تعداد242 نفر به‌صورت نمونه­ گیری طبقه ­ای انتخاب شدند. به منظور گرد­آوری داده ­ها از پرسشنامه ­های آموزش بدون خشونت مارشال، پیشرفت تحصیلی فام و تیلور، خودکارآمدی جینکز و مورگان، خوش­ بینی اسچنن­موران و همکاران و سبک­ های تدریس رجبی بهره گرفته شد. داده­ ها با آزمون رگرسیون خطی ساده و معادلات ساختاری در spss22 وAmos2020 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها نشان داد که آموزش بدون خشونت هم به‌طورمستقیم و هم غیرمستقیم و با نقش واسطه­ ای روش­ شناسی معلمان بر پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی و خوش­بینی تحصیلی دانش ­آموزان دیرآموز شهرستان لنده اثر معناداری دارد. مقادیر برازش مدل و  Rmsea برابر با 21/0 مطلوبیت بالای مدل را نشان می­دهد. از یافته ­ها می­توان نتیجه گرفت که آموزش بدون خشونت بر توسعۀ کیفیت فرایند یادگیری دانش ­آموزان دیرآموز اثرگذار بوده وسبب کاهش بسیاری از معضلات رفتاری، عاطفی، روانی و اجتماعی این دانش ­آموزان خواهد شد. البته در این میان از نقش مؤلفه ­های میانجی مانند روش‌شناسی معلمان نباید چشم پوشی کرد؛ زیرا اثربخشی آموزش بدون خشونت را افزایش بخشیده و مسیر پیشرفت آنها را هموار خواهد ساخت.
    کلید واژگان
    آموزش بدون خشونت
    پیشرفت تحصیلی
    خودکارآمدی
    خوش بینی تحصیلی
    دیر آموزان
    اختلالات یادگیری

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-12-21
    1403-10-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد علوم تربیتی. دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

    شاپا
    1735-448X
    2476-7654
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2024.47385.3936
    https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_8116.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167077

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب