مطالعه تحلیلی نظریه فطرت در مدرسه فکری محمدحسین طباطبایی
(ندگان)پدیدآور
یوسفی, رقیهغفوری نژاد, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از جمله نوآوریهای طباطبایی در نظریه فطرت، توسعه کارکردهای آن در سه حوزه کلام اسلامی، جامعهشناسی و معرفتشناسی است. پس از طباطبایی، شاگردانش راجع به این نظریه، در دو طیف اثباتی و انتقادی، نظریهپردازی کردند؛ برخی با پذیرش اقتضائات فطرت در عرض عقل، در توسعه مبانی و پیامدهای نظریه فطرت کوشیدند، و دیگرانی با اتخاذ رویکرد انتقادی، فطرت را به عقل ارجاع کردند و به این نظریه وقعی ننهادند. از گروه مثبتان میتوان مطهری، جوادی آملی، مصباح یزدی و جعفر سبحانی را نام برد. مفهومشناسی «فطرت»، اقسام فطریات، طرق اثبات نظریه، تنقیح موضوع عصمت فطرت، دوفطرتیبودن انسان، نفی شقاوت ذاتی آدمی، از جمله دستاوردهای این گروه است. در طیف مقابل، گاه «فطرت» به عنوان تعبیری قرآنی از تفکر و تعقل تلقی شده، و گاه به گرایش فطری انسانها به امر قدسی به عنوان دستاورد برخی روانشناسان دین در غرب نگریسته شده که در میان متفکران شیعی معاصر تلقی به قبول شده است. مطالعه تاریخی پیشینه نظریه فطرت در سنت اسلامی، بهروشنی بر نادرستی این تلقیهای انتقادی گواهی میدهد.
کلید واژگان
نظریه فطرتطباطبایی
مثبتان نظریه
منتقدان نظریه
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه ادیان و مذاهبسازمان پدید آورنده
دانشآموخته دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایراناستادیار گروه شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران
شاپا
2423-41252538-4538




