• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی مدل یادگیری استراتژیک در کسب وکارهای کوچک و متوسط

    (ندگان)پدیدآور
    بیگی, شاهرخاکبری, محسنابراهیم پور ازبری, مصطفیویسه, صیدمهدی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: چشم‌انداز کسب‌وکار معاصر به سبب عدم‌اطمینان و تشدید رقابت، اتخاذ استراتژی‌های جدید را برای رشد شرکت‌ها ضروری می‌سازد. درهمین راستا رویکرد یادگیری استراتژیک قادر است کسب‌وکارها را توانمند سازد تا به سرعت تغییرات بازار را شناسایی کرده و بر روی فرصت‌های نوظهور تمرکز کنند. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی مدلی برای یادگیری استراتژیک در کسب‌وکارهای کوچک‌ومتوسط می‌باشد.روش‌شناسی: این پژوهش از دیدگاه فلسفی تفسیری و از نظر جهت‌گیری کاربردی است. با بکارگیری استراتژی نظریه داده‌بنیاد، داده‌ها با استفاده از رویکرد هدفمند و گلوله برفی با انجام 18 مصاحبه با مدیران ارشد و خبرگان تا دستیابی به اشباع نظری جمع‌آوری شده است.یافته‌ها: در بررسی داده‌ها تعداد 186 مفهوم، 35 زیر مقوله و 15 مقوله اصلی شناسایی شد. که بر این اساس عوامل درون کسب‌وکار(توسعه قابلیت‌ها و شایستگی‌های شرکت و کاوشگری بازار) و عوامل بیرون‌کسب-وکار(پویایی رقابتی،شتاب نوآوری و تحول تکنولوژیک) بعنوان شرایط علّی مطرح می‌باشند. مقوله ظرفیت استراتژیک بسترساز یادگیری استراتژیک به عنوان پدیده محوری و مقوله‌های سبک رهبری و مدیریت، بافت فرهنگی و مهارت‌ها و قابلیت‌های فردی جزء عوامل واسطه‌ای شناخته می‌شوند. بعد راهبردها موارد؛ نوآوری استراتژیک، یادگیری حین کار و قابلیت شبکه درون‌شرکتی را دربرمی‌گیرد و بعد پیامدها نیز شامل تقویت سرمایه اطلاعاتی، چابکی استراتژیک، تاب‌آوری پویا و ارتقاء عملکرد می‌باشد.نتیجه‌گیری: کسب‌وکارهای کوچک‌و‌متوسط با استفاده از رویکرد یادگیری استراتژیک می‌توانند ضمن دستیابی به مزیت رقابتی سهم بیشتری از بازار را بدست آورده و عملکرد خود را بهبود بخشند.
    کلید واژگان
    پویایی استراتژیک
    یادگیری استراتژیک
    استراتژی‌های نوظهور
    نوآوری استراتژیک
    مدیریت نوآوری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-03-21
    1404-01-01
    ناشر
    دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت. دانشکده مدیریت و اقتصاد. دانشگاه گیلان. رشت. ایران
    دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

    شاپا
    2676-7112
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/qjimdo.2024.457262.1685
    https://www.qjimdo.ir/article_221609.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1165983

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب