طراحی مدل یادگیری استراتژیک در کسب وکارهای کوچک و متوسط
(ندگان)پدیدآور
بیگی, شاهرخاکبری, محسنابراهیم پور ازبری, مصطفیویسه, صیدمهدی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: چشمانداز کسبوکار معاصر به سبب عدماطمینان و تشدید رقابت، اتخاذ استراتژیهای جدید را برای رشد شرکتها ضروری میسازد. درهمین راستا رویکرد یادگیری استراتژیک قادر است کسبوکارها را توانمند سازد تا به سرعت تغییرات بازار را شناسایی کرده و بر روی فرصتهای نوظهور تمرکز کنند. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی مدلی برای یادگیری استراتژیک در کسبوکارهای کوچکومتوسط میباشد.روششناسی: این پژوهش از دیدگاه فلسفی تفسیری و از نظر جهتگیری کاربردی است. با بکارگیری استراتژی نظریه دادهبنیاد، دادهها با استفاده از رویکرد هدفمند و گلوله برفی با انجام 18 مصاحبه با مدیران ارشد و خبرگان تا دستیابی به اشباع نظری جمعآوری شده است.یافتهها: در بررسی دادهها تعداد 186 مفهوم، 35 زیر مقوله و 15 مقوله اصلی شناسایی شد. که بر این اساس عوامل درون کسبوکار(توسعه قابلیتها و شایستگیهای شرکت و کاوشگری بازار) و عوامل بیرونکسب-وکار(پویایی رقابتی،شتاب نوآوری و تحول تکنولوژیک) بعنوان شرایط علّی مطرح میباشند. مقوله ظرفیت استراتژیک بسترساز یادگیری استراتژیک به عنوان پدیده محوری و مقولههای سبک رهبری و مدیریت، بافت فرهنگی و مهارتها و قابلیتهای فردی جزء عوامل واسطهای شناخته میشوند. بعد راهبردها موارد؛ نوآوری استراتژیک، یادگیری حین کار و قابلیت شبکه درونشرکتی را دربرمیگیرد و بعد پیامدها نیز شامل تقویت سرمایه اطلاعاتی، چابکی استراتژیک، تابآوری پویا و ارتقاء عملکرد میباشد.نتیجهگیری: کسبوکارهای کوچکومتوسط با استفاده از رویکرد یادگیری استراتژیک میتوانند ضمن دستیابی به مزیت رقابتی سهم بیشتری از بازار را بدست آورده و عملکرد خود را بهبود بخشند.
کلید واژگان
پویایی استراتژیکیادگیری استراتژیک
استراتژیهای نوظهور
نوآوری استراتژیک
مدیریت نوآوری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت. دانشکده مدیریت و اقتصاد. دانشگاه گیلان. رشت. ایراندانشیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه گیلان، رشت، ایران
گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران



