• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی عوامل اجتماعی مؤثر بر پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک در شهرستان تبریز از دیدگاه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان

    (ندگان)پدیدآور
    باختر, سهیلاآقایاری هیر, محسناصغرپور, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    935.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک در بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شهرستان تبریز انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری را دو گروه تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان تشکیل می‌دهد. جامعه تولیدکنندگان در سطح شهرستان 28 نفر می‌باشد. با توجه به محدود بودن تعداد آنها از تمام شماری استفاده گردید. در جامعه مصرف‌کنندگان، حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید، ولی برای دستیابی به نتایج بهتر 391 پرسشنامه تکمیل شد. جهت تحلیل موضوع از مدل‌سازی معادلات ساختار و نرم افزار spss بهره گرفته شد. بررسی یافته‌ها نشان می‌دهد، بیشترین بار عاملی برای معرف‌های حمل و نقل و توزیع مناسب محصولات با بار عاملی 800/0و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها با بار عاملی 733/0 برآورد گردیده است. بیشترین مقدار t با 159/9 در مدل ساختاری بین متغیرها مربوط رسانه‌های جمعی و ساختار سیاسی و تصمیم گیری می‌باشد. مقادیر بدست آمده t، میانگین و کرانه بالا و پایین عوامل مؤثر بر پذیرش کشاورزی ارگانیک از دیدگاه تولیدکنندگان، مقادیری بالاتر از استاندارد تعیین شده داشتند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد، رسانه‌های جمعی در رتبه اول و هنجارهای اخلاقی در رتبه پنجم قرار دارند. مقایسه و بررسی دیدگاه دو گروه تولیدکننده و مصرف‌کننده، بیانگر این است که در هر دو گروه، شاخص‌های بعد اجتماعی، در پذیرش کشاورزی ارگانیک تأثیر داشته است. عواملی مانند رسانه‌های جمعی، دسترسی به منابع و اطلاع‌رسانی و آموزش، از عمده عواملی بودند که پذیرش کشاورزی ارگانیک را در بین هر دو گروه مورد مطالعه تحت تأثیر قرار داده‌اند.
    کلید واژگان
    پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک
    عوامل اجتماعی
    تولیدکنندگان و مصرف کنندگان
    معادلات ساختاری
    شهرستان تبریز
    جامعه شناسی توسعه

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2025-02-19
    1403-12-01
    ناشر
    معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته دکتری تخصصی رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تبریز
    دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز

    شاپا
    2322-4371
    2676-4660
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jeds.2025.62367.1817
    https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_19860.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1165761

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب