• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت صنعتی
    • دوره 16, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت صنعتی
    • دوره 16, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    یک مدل داده‌محور برای رتبه‌بندی خطوط هوایی با استفاده از تصمیم‌گیری چندمعیاره و تحلیل احساسات

    (ندگان)پدیدآور
    فاضلی, فاطمهحسین زاده کاشان, علیحیدری دهویی, جلیل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    647.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: تحلیل بازخورد مشتری از طریق وبسایت‌های خطوط هوایی، به‌دلیل دقت زیاد و جامعیت آن در ارائۀ اطلاعات، بهتر از روش‌های مرسوم جمع‌آوری این بازخوردها از طریق پرسش‌نامه‌هاست. با بهره‌گیری از فناوری کلان‌داده، این وبسایت‌ها میلیون‌ها نظر مسافران را جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و اطلاعات دقیق‌تری از تجربه‌های مشتریان را ارائه می‌دهند. نظرهای آنلاین، به‌عنوان یک پلتفرم باز، امکان ارائۀ انتقادها و پیشنهادها به کارفرماها را فراهم می‌کنند و به‌دلیل حجم زیاد و انتشار گسترده، می‌توانند به‌عنوان منبع ارزشمندی برای تحلیل احساسات و نیازهای مشتریان استفاده شوند. بر این اساس، پژوهش حاضر یک چارچوب داده‌محور برای رتبه‌بندی خطوط هوایی پیشنهاد می‌کند که ترکیبی از روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره (MCDM) و تحلیل احساسات (SA) در سطح جنبه است. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی کیفیت خدمات خطوط هوایی و رتبه‌بندی آن‌ها با استفاده از نظرهای ثبت‌شده در وبسایت SKYTRAX از تجربۀ مسافران بر مبنای احساسات کاربران است که در نظرهای آن‌ها مستتر است. روش: چارچوب پیشنهادی شامل سه مرحله است. در مرحلۀ ۱، پس از جمع‌آوری داده‌ها و پیش‌پردازش متن، ویژگی‌های خطوط هوایی با استفاده از الگوریتم تعداد صفت بالا (HAC) استخراج می‌شوند. در مرحلۀ ۲، جهت‌گیری احساسات در هر خط هوایی شناسایی می‌شود تا نمره‌های عملکرد مربوط به هر خط هوایی محاسبه شود. در مرحلۀ ۳، رتبه‌بندی خطوط هوایی با استفاده از روش تاپسیس، بر مبنای اعداد فازی شهودی و با توجه به نمره‌های حاصل از مرحلۀ دوم انجام می‌شود. مجموعه‌های فازی شهودی (IFS) برای نمایش مؤثر نظرهای مشتری، از جمله عبارات مردد، در ماتریس تصمیم‌گیری استفاده می‌شوند. همچنین وزن معیارها با استفاده از روش آنتروپی تعیین می‌شود. در ادامه، برای نشان دادن جنبۀ کاربردیِ روش پیشنهادی، مدل ترکیبی در یک نمونۀ واقعی برای رتبه‌بندی خطوط هوایی منتخب خاورمیانه با استفاده از بررسی نظرهای آنلاین مشتریان (OCR) در وبسایت SKYTRAX آزمایش شده است. ۸۰۱۰ نظر که از ژانویه ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۲۱ در سایت SKYTRAX ثبت‌شده، جمع‌آوری شده است. یافته‌ها: نتایج حاصل از عملکرد 10 خط هوایی تجزیه‌وتحلیل شد و رتبه‌بندی بین آن‌ها صورت گرفت. نتایج نشان داد که خطوط هوایی کلاس اقتصادی با وزن 17/0 بیشترین اهمیت را دارد و از نظر مسافران، ویژگی‌هایی مانند خدمات مشتری، فضای پا، تأخیر در پرواز و بازرسی امنیتی با وزن 11/0 در مقایسه با سایر ویژگی‌ها، اهمیت یکسانی دارند. با توجه به نتایج، خط هوایی Middle East Airlines در بین ده خط هوایی (Saudi Arabian Airlines, Kuwait Airways, Oman Air, Iran Air, Egyptair, Royal Jordanian Airlines, Middle East Airlines, Pegasus Airlines, flydubai, Air Arabia) بهترین عملکرد را دارد؛ به این معنا که  نزدیک‌ترین فاصله از راه‌حل ایدئال مثبت مجموعه فازی شهودی و دورترین فاصله از راه‌حل ایدئال منفی مجموعه فازی شهودی را دارد. در حالی که Pegasus Airlines نزدیک‌ترین فاصله به راه‌حل ایدئال منفی و دورترین فاصله از راه‌حل ایدئال مثبت را دارد و عملکرد آن در بین چهار خط هوایی کمترین است. نتیجه‌گیری: این پژوهش به مدیران خطوط هوایی کمک می‌کند تا به‌دنبال زمینه‌های بهبود باشند و بتوانند برای دستیابی به مزیت رقابتی بهتر در بازار، عملکردشان را با رقبای خود مقایسه کنند. از داده‌های این پژوهش می‌توان به‌منظور ایجاد یک سیستم توصیه برای مسافران استفاده کرد تا به آن‌ها کمک کند خطوط هوایی‌ای را انتخاب کنند که به بهترین وجه انتظارات، خواسته‌ها و هدف سفرشان را برآورده کند. این می‌تواند عواملی مانند بودجه، مقصد و نوع کلاس پرواز را در نظر بگیرد و به درک بهتر نیازهای مشتریان برای مدیران خطوط هوایی کمک کند.
    کلید واژگان
    تحلیل احساسات
    تصمیم‌گیری چند معیاره
    مجموعه‌های فازی شهودی
    نظرهای آنلاین
    موضوع های مربوط به مدیریت صنعتی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-11-21
    1403-09-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
    دانشیار، گروه سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
    دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-5885
    2423-5369
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/imj.2024.373514.1008133
    https://imj.ut.ac.ir/article_99725.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160753

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب