• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت صنعتی
    • دوره 16, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت صنعتی
    • دوره 16, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائۀ مدلی برای انعطاف‌پذیری زنجیرۀ تأمین مالی در صنعت لیزینگ خودرو ایران

    (ندگان)پدیدآور
    محقر, علیصفری, حسینقاسمی, روح الهزارعی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    760.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: انعطاف‌پذیری زنجیرۀ تأمین به مقابله باعدم قطعیت‌های موجود محیط رقابتی کمک می‌کند. از این رو، هدف این پژوهش، طراحی و تبیین مدل فرایندی انعطاف‌پذیری زنجیرۀ تأمین مالی در صنعت لیزینگ خودرو در ایران است.   روش: روش تحقیق این پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی است. ابتدا با استفاده از نظریۀ داده‌بنیاد، به‌عنوان روشی کیفی، پس از ۲۱ مصاحبه و اشباع نظری، مدل انعطاف‌پذیری زنجیرۀ تأمین مالی در صنعت لیزینگ خودرو ایران با ۲۴ مقولۀ فرعی در قالب ۶ مقولۀ اصلی شکل گرفت. سپس در بخش کمّی پژوهش، بعد از توزیع و تکمیل ۲۶۰ پرسش‌نامه در سطح سازمان‌های لیزینگ خودرو ایران با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر فرضیه‌های مربوط به روابط ابعاد مدل انجام گرفت و اعتبارسنجی مدل در مورد مطالعه بررسی شد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، شرایط علّی انعطاف‌پذیری عبارت‌اند از: «انتظارات مرتبط با مشتریان»، «عوامل مرتبط با تأمین‌کنندگان» و «انگیزه‌های مرتبط با تأمین مالی». شرایط زمینه‌ای به‌دست‌آمده عبارت‌اند از: «عوامل مرتبط به قانونی ـ مقرراتی»، «عوامل مالی ـ اقتصادی»، «عوامل مرتبط به شرایط زیست‌محیطی» و «عوامل فرهنگی ـ اجتماعی مرتبط». شرایط مداخله‌گر انعطاف‌پذیری زنجیرۀ تأمین مالی به‌دست‌آمده عبارت‌اند از: «ترکیب مالکیت و سهام‌داران شرکت لیزینگ»، «عوامل مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «عوامل مرتبط با سیستم‌ها و زیرساخت‌های صنعت»، «عوامل مرتبط با حمل‌ونقل و جابه‌جایی». پدیدۀ انعطاف‌پذیری مالی در زنجیرۀ تأمین در برگیرندۀ «راه‌حل‌‏های تأمین مالی»، «ارتباطات مؤثر عناصر زنجیرۀ تأمین»، «عوامل مرتبط با توانایی اعتباردهی» و «مدیریت ریسک مناسب» تعریف شد. همچنین، راهبردهای انعطاف‌پذیری زنجیرۀ تأمین مالی دربرگیرندۀ «نوآوری و توسعۀ محصولات جدید»، «توسعۀ شبکۀ فروش و خدمات پس از فروش»، «توسعۀ مهارت‌های آموزش و خدماتی» و «توسعۀ همکاری‌های بین زنجیرۀ تأمین» تعیین شد. پیامدهای انعطاف‌پذیری مالی در زنجیرۀ تأمین شرکت‌های لیزینگ عبارت‌اند از: «افزایش تولید محصولات خودرویی»، «افزایش سطح دسترسی به خدمات»، «دسترسی آسان‌تر به منابع مالی»، «بهبود گردش اطلاعات مالی» و «افزایش بهره‌وری زنجیرۀ تأمین». در بخش کمّی پژوهش، بر اساس نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر انجام شده، «عوامل مداخله‌گر انعطاف‌پذیری» بر «شرایط علّی انعطاف‌پذیری» و «راهبردهای انعطاف‌پذیری» مؤثر است. «شرایط علّی انعطاف‌پذیری» بر «توجه به انعطاف‌پذیری» اثر دارد. همچنین ابعاد «عوامل زمینه‌ای انعطاف‌پذیری» و «توجه به انعطاف‌پذیری» بر «راهبردهای انعطاف‌پذیری زنجیرۀ تأمین» اثر معناداری دارند و در نهایت «راهبردهای انعطاف‌پذیری» بر «پیامدهای انعطاف‌پذیری» مؤثر است. نتیجه‌گیری: برای افزایش انعطاف‌پذیری زنجیرۀ تأمین مالی، الگوبرداری از تجارب نمونه‌های موفق شرکت‌های داخلی و بین‌المللی در توسعۀ محصولات جدید، به‌ویژه در بستر فناوری‌های نوپدید، نظیر اینترنت اشیا توصیه می‌شود. در ضمن، مدیریت مشکلات خدمات پس از فروش، افزایش اعتماد و ارتباط مؤثر با مشتریان و افزایش دانش، تجربه و مهارت‌های کارکنان متناسب با تغییر و تحولات صنعت، از مهم‌ترین ارتقادهندگان انعطاف‌پذیری زنجیرۀ تأمین مالی صنعت لیزینگ خودرو ایران است.
    کلید واژگان
    زنجیرۀ تأمین
    صنعت لیزینگ خودرو
    نظریۀ داده‏بنیاد
    مدل‏سازی معادلات ساختاری
    موضوع های مربوط به مدیریت صنعتی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    استاد، گروه مدیریت عملیات و علوم تصمیم، دانشکدۀ مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان تهران، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    استاد، گروه مدیریت عملیات و علوم تصمیم، دانشکدۀ مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان تهران، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    استادیار، گروه مدیریت عملیات و علوم تصمیم‌، دانشکدۀ مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان تهران، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، پردیس کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران.

    شاپا
    2008-5885
    2423-5369
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/imj.2024.373340.1008130
    https://imj.ut.ac.ir/article_98999.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160747

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب