• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه بسط‌یافته مقیاس سنتی بی‌صداقتی تحصیلی: معرفی یک مقیاس در دانشجویان ایرانی

    (ندگان)پدیدآور
    بارانی, حمیدجوکار, بهرامخرمایی, فرهادفولادچنگ, محبوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.759 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه بسط‌یافته مقیاس‌ سنتی بی‌صداقتی تحصیلی بود. پاسخ‌دهندگان پژوهش 874 دانشجو (265 مرد، 598 زن و 11 نفر از شرکت‌کنندگان جنسیت‌شان را اعلام نکردند) دوره کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی402-1401 بودند. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی، از دسته پژوهش‌های روانسنجی و در زمره تحقیقات توصیفی بود که در قالب روان‌سنجی برای ابزار استاندارد بی‌صداقتی تحصیلی انجام شد. مقیاس‌های پژوهش عبارت از هنجار ذهنی برای بی‌صداقتی تحصیلی، کنترل رفتاری ادراک‌شده برای بی‌صداقتی تحصیلی، نگرشِ بی‌صداقتی تحصیلی، قصدِ بی‌صداقتی تحصیلی، توجیهِ بی‌صداقتی تحصیلی، تعهد اخلاقی به ‌صداقت تحصیلی و رفتارهای بی‌صداقتی تحصیلی بودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-25و Smart PLS-3 تحلیل شدند. برای تعیین روایی از روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. در این خصوص، بررسی معیار بارهای عاملی، معیار فورنل-لارکر و نسبت خصیصه متفاوت به مشابه نشان داد این ابزار روایی همگرا و واگرای مطلوبی دارد. برای تعیین پایایی از روش‌های آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و شاخص rho_A استفاده شد. نتایج هر سه شاخص مذکور نشان داد عامل‌های این ابزار (تقلب در تکلیف و تقلب در امتحان) پایایی مطلوبی دارند. در مجموع، نتایج نشان داد که این مقیاس از روایی و پایایی بسیار خوبی در همه شاخص‌های مورد نظر برخوردار بود و کارایی لازم را برای اندازه‌گیری این رفتار داشت. بررسی مادّه‌های این مقیاس نشان می‌دهد برنامه درسی نقش مهمی در بی‌صداقتی تحصیلی دارد. نتایج بر مبنای شواهد پژوهشی و نظری مورد بحث قرار گرفته است.
    کلید واژگان
    بی صداقتی تحصیلی
    تقلب در امتحان
    تقلب در تکلیف
    پایایی
    روایی
    علوم تربیتی و روانشناسی در حوزه برنامه درسی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2025-02-19
    1403-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
    دانشگاه شیراز
    دانشگاه شیراز
    عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز

    شاپا
    2251-6794
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2025.7991
    https://jcr.shirazu.ac.ir/article_7991.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160202

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب