بکارگیری روش دلفی در شناسایی ابعاد و شاخصهای موثر بر توسعه نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش خودرو با رویکرد اکوسیستم نوآوری
(ندگان)پدیدآور
بخشی فتسمی, نیرترابی, تقیخمسه, عباس
نوع مدرک
Textمقاله علمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به دنبال تقویت نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش خودرو، این پژوهش از رویکرد اکوسیستم نوآوری برای شناسایی و کشف عواملی که بر پویایی نوآوری تأثیر میگذارند، بهره گرفته است. این پژوهش بر بخش خودروسازی ایران متمرکز است و نقش حیاتی خدمات پس از فروش را در افزایش رقابتپذیری و رضایت مشتری برجسته میسازد. ازطریق بررسی دقیق ادبیات و فرایند دلفی، 64 شاخص کلیدی در پنج بُعد شامل زیرساخت، سرمایه، دانش، فرهنگ و تعامل بازیگران شناسایی شد. خبرگان این حوزه، ازجمله مدیران عامل و کارشناسان کلیدی صنعت، در نظرسنجی مبتنی بر روش دلفی برای ارزیابی اهمیت این شاخصها شرکت کردند. این یافتهها توافق نظر خبرگان را درمورد بیشتر شاخصها نشان داد و تأثیر آنها را بر نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش نشان داد. این پژوهش بینشهای ارزشمندی را برای رهبران صنعت، سیاستگذاران و محققان ارائه می-دهد. با سرمایهگذاری بر این بینش، سازمانها میتوانند به طور راهبردی قابلیتهای نوآوری خود را افزایش دهند، کیفیت خدمات را بهبود بخشند و درنهایت رضایت مشتری را افزایش دهند. این پژوهش همچنین بر ظرفیت کاربرد گستردهتر این بینشها در خارج از ایران تأکید میکند و بر ارتباط اکوسیستمهای نوآوری در شکلدهی آینده خدمات پس از فروش در صنعت خودروسازی جهانی تأکید میکند.
کلید واژگان
اکوسیستم نوآوری""نوآوری خدمات پی از فروش ""
صنعت خودرو ""
روش دلفی""
توسعه نوآوری
شماره نشریه
59تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
پژوهشکده توسعه تکنولوژیسازمان پدید آورنده
گروه اقتصاد , دانشکده مدیریت و اقتصاد, واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی , تهران , ایرانگروه اقتصاد , دانشکده مدیریت و اقتصاد , واحد علوم و تحقیقات , دانشگاه آزاد اسلامی , تهران , ایران
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
شاپا
2676-54032676-5411
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
نوآوری در صنایع تبدیلی غذایی و کشاورزی کوچک و متوسط استان مازندران در شرایط همهگیری کووید-19
رحمانی فیروزی, رقیه؛ آقاجانی افروزی, علی اکبر؛ احمدی فیروزجائی, علی (دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری, 2024-02-01)چکیده مبسوط مقدمه و هدف: بحران همهگیری ویروس کووید-19، حیات و بقای کسبوکارهای کوچک و متوسط را مورد تهدید جدی قرار داده است. به طوری که آنها برای بقا و حیات خود در این دوران از رویکردهای گوناگونی از جمله رویکرد نوآوری ...
-
مرور سیستماتیک کارکردهای نظام نوآوری
خان محمدی, هادی؛ حاجیان حیدری, مجتبی؛ صادقی کیا, محمدعلی (دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)Sharif University of Technology (Policy Research Institute), 2025-04-21)نوآوری موتور محرکه اقتصادی قرن 21ام است که در یک محیط ایزوله اتفاق نمیافتد. نوآوریها در نظامهای نوآوری رخ میدهند. نظامهای نوآوری مجموعهای از نهادها، سازمانها و روابط میان آنها هستند که برای تاثیرگذاری بر فرآیندهای ...
-
بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر نوآوری باز (مورد مطالعه: مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع و علوم)
رمضانپور نرگسی, قاسم؛ داوری, علی؛ افراسیابی, راحله؛ زرگران یزد, بهار (سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانIranian Research Organisation for Science and Technology, 2014-08-23)یکی از ملزومات عملکرد موفق سازمانها در دنیای رقابتی امروز، داشتن نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی است. یکی از مدلهای جدید برای نوآوری، مدل نوآوری باز (OI)است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی نوآوری باز است. ...



