نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتقدمی, محمد شاهینfa_IR
dc.contributor.authorمازندرانی, امیرعلیfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T06:36:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T06:36:14Z
dc.date.available1404-02-11T06:36:14Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T06:36:14Z
dc.date.issued2025-02-19en_US
dc.date.issued1403-12-01fa_IR
dc.date.submitted2025-02-04en_US
dc.date.submitted1403-11-16fa_IR
dc.identifier.citationتقدمی, محمد شاهین, مازندرانی, امیرعلی. (1403). معیارهای ارزیابی فرهنگی کتاب‌های درسی آموزش زبان انگلیسی: مرور نظام‌مند، تدوین چک‌لیست و روایی‌یابی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی, 28(55)doi: 10.30487/rwab.2025.2052540.1642fa_IR
dc.identifier.issn2676-7503
dc.identifier.issn2676-7511
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30487/rwab.2025.2052540.1642
dc.identifier.urihttps://jut.samt.ac.ir/article_721901.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1158529
dc.description.abstractمدل‌ها، چارچوب‌ها و چک‌لیست‌های فعلی ارزیابی فرهنگی کتاب‌های درسیِ آموزش زبان انگلیسی هیچ کدام کاملاً مبتنی بر پژوهش و یا پیشینۀ پژوهشی نیستند. پژوهش حاضر با استفاده از روش مرور نظام‌مند کیفی، مطالعاتی را که به ارزیابی فرهنگی کتاب‌های درسی این حوزه پرداخته‌اند، مورد بررسی قرار داد و با توجه به یافته‌ها و همچین نظر متخصصان، چک‌لیستی منسجم و جامع از مؤلفه‌های ضروری برای ارزیابی فرهنگی کتاب‌های درسی آموزش زبان انگلیسی را ارائه داد. فاز اول با بهره‌گیری از دستورالعمل پیشنهادی برای مرورهای نظام‌مند و فراتحلیل (PRISMA)‌ اجرا شد. با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط، جستجو در دو پایگاه دادۀ علمیِ Web of Science و SCOPUS در بازۀ زمانی 2010 تا 2025 صورت گرفت. پس از شناسایی، غربالگری، ارزیابیِ واجد شرایط بودن و شمول نهایی مطالعات، 62 مورد به عنوان مجموعۀ نهایی انتخاب شدند. تحلیل درون‌مایه‌ای منجر به شناسایی 281 کد و 21 درون‌مایۀ فرعی شد. درفاز دوم، یک پنل تخصصی متشکل از پنج متخصص در حوزة آموزش زبان انگلیسی برگزار شد. در پایان این مرحله، با افزودن چهار گویه و اصلاح محتوای برخی از درون‌مایه‌ها در نهایت 25 درون‌مایة فرعی به عنوان گویه‌های چک‌لیست انتخاب و در پنج درون‌مایة اصلی با عناوین 1) بازنماییِ فرهنگ؛ 2) بافتارمندسازیِ محتوا؛ 3) فراگیر بودن و تنوع؛ 4) درگیرسازی و بازخورد؛ و 5) ملاحظات اخلاقی سازمان‌دهی شدند. چک‌لیست ارزیابی فرهنگی کتاب‌های درسی آموزش زبان انگلیسی ابزار معتبری را در اختیار مدرسان، نویسندگان کتاب‌های درسی و سیاست‌گذاران قرار می‌دهد تا در مسیر ارزیابی و بهبود محتوای فرهنگی این دسته از مواد آموزشی گام بردارند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاfa_IR
dc.publisherInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMTen_US
dc.relation.ispartofپژوهش و نگارش کتب دانشگاهیfa_IR
dc.relation.ispartofUniversity Textbooks; Research and Writtingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30487/rwab.2025.2052540.1642
dc.subjectفرهنگfa_IR
dc.subjectکتاب درسیfa_IR
dc.subjectچک‌لیستfa_IR
dc.subjectمرور نظام‌مندfa_IR
dc.subjectتحلیل درون‌مایه‌ایfa_IR
dc.subjectزبان و ادبیات انگلیسیfa_IR
dc.titleمعیارهای ارزیابی فرهنگی کتاب‌های درسی آموزش زبان انگلیسی: مرور نظام‌مند، تدوین چک‌لیست و روایی‌یابیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار آموزش زبان انگلیسی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی «سمت»fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روانشناسی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی «سمت»fa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue55
nlai.contributor.orcid0000-0001-5439-2634
nlai.contributor.orcid0000-0002-7156-6277


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد