| dc.contributor.author | تقدمی, محمد شاهین | fa_IR |
| dc.contributor.author | مازندرانی, امیرعلی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-02-11T06:36:14Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-05-01T06:36:14Z | |
| dc.date.available | 1404-02-11T06:36:14Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-05-01T06:36:14Z | |
| dc.date.issued | 2025-02-19 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2025-02-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1403-11-16 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | تقدمی, محمد شاهین, مازندرانی, امیرعلی. (1403). معیارهای ارزیابی فرهنگی کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی: مرور نظاممند، تدوین چکلیست و روایییابی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی, 28(55)doi: 10.30487/rwab.2025.2052540.1642 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-7503 | |
| dc.identifier.issn | 2676-7511 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30487/rwab.2025.2052540.1642 | |
| dc.identifier.uri | https://jut.samt.ac.ir/article_721901.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1158529 | |
| dc.description.abstract | مدلها، چارچوبها و چکلیستهای فعلی ارزیابی فرهنگی کتابهای درسیِ آموزش زبان انگلیسی هیچ کدام کاملاً مبتنی بر پژوهش و یا پیشینۀ پژوهشی نیستند. پژوهش حاضر با استفاده از روش مرور نظاممند کیفی، مطالعاتی را که به ارزیابی فرهنگی کتابهای درسی این حوزه پرداختهاند، مورد بررسی قرار داد و با توجه به یافتهها و همچین نظر متخصصان، چکلیستی منسجم و جامع از مؤلفههای ضروری برای ارزیابی فرهنگی کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی را ارائه داد. فاز اول با بهرهگیری از دستورالعمل پیشنهادی برای مرورهای نظاممند و فراتحلیل (PRISMA) اجرا شد. با استفاده از کلیدواژههای مرتبط، جستجو در دو پایگاه دادۀ علمیِ Web of Science و SCOPUS در بازۀ زمانی 2010 تا 2025 صورت گرفت. پس از شناسایی، غربالگری، ارزیابیِ واجد شرایط بودن و شمول نهایی مطالعات، 62 مورد به عنوان مجموعۀ نهایی انتخاب شدند. تحلیل درونمایهای منجر به شناسایی 281 کد و 21 درونمایۀ فرعی شد. درفاز دوم، یک پنل تخصصی متشکل از پنج متخصص در حوزة آموزش زبان انگلیسی برگزار شد. در پایان این مرحله، با افزودن چهار گویه و اصلاح محتوای برخی از درونمایهها در نهایت 25 درونمایة فرعی به عنوان گویههای چکلیست انتخاب و در پنج درونمایة اصلی با عناوین 1) بازنماییِ فرهنگ؛ 2) بافتارمندسازیِ محتوا؛ 3) فراگیر بودن و تنوع؛ 4) درگیرسازی و بازخورد؛ و 5) ملاحظات اخلاقی سازماندهی شدند. چکلیست ارزیابی فرهنگی کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی ابزار معتبری را در اختیار مدرسان، نویسندگان کتابهای درسی و سیاستگذاران قرار میدهد تا در مسیر ارزیابی و بهبود محتوای فرهنگی این دسته از مواد آموزشی گام بردارند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها | fa_IR |
| dc.publisher | Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | University Textbooks; Research and Writting | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30487/rwab.2025.2052540.1642 | |
| dc.subject | فرهنگ | fa_IR |
| dc.subject | کتاب درسی | fa_IR |
| dc.subject | چکلیست | fa_IR |
| dc.subject | مرور نظاممند | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل درونمایهای | fa_IR |
| dc.subject | زبان و ادبیات انگلیسی | fa_IR |
| dc.title | معیارهای ارزیابی فرهنگی کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی: مرور نظاممند، تدوین چکلیست و روایییابی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار آموزش زبان انگلیسی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی «سمت» | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار روانشناسی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی «سمت» | fa_IR |
| dc.citation.volume | 28 | |
| dc.citation.issue | 55 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-5439-2634 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-7156-6277 | |