نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبیگ‌زاده, خلیلfa_IR
dc.contributor.authorنامداری, نازنینfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T06:34:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T06:34:43Z
dc.date.available1404-02-11T06:34:43Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T06:34:43Z
dc.date.issued2025-03-21en_US
dc.date.issued1404-01-01fa_IR
dc.date.submitted2023-06-13en_US
dc.date.submitted1402-03-23fa_IR
dc.identifier.citationبیگ‌زاده, خلیل, نامداری, نازنین. (1404). بررسی سیمای زنان ایرانی عصر صفوی بر پایۀ تصویرشناسی فرهنگی (مطالعۀ موردی: سفرنامه‌های سانسون و تاورنیه). زن در فرهنگ و هنر, 17(1), 99-115. doi: 10.22059/jwica.2023.359649.1919fa_IR
dc.identifier.issn2538-3108
dc.identifier.issn2538-3116
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2023.359649.1919
dc.identifier.urihttps://jwica.ut.ac.ir/article_101707.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1158413
dc.description.abstractهویت فرایند پاسخگویی آگاهانۀ فرد، قوم و ملت به «چیستی و کیستی» خود است و شناخت ارزش‌های هویت تاریخی هریک در تحقق اهداف مهم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن‌ها کارگشا است. تصویرشناسی فرهنگی فرهنگ جوامع بشری و ویژگی‌های آن را از رهگذر آثار ادبی و هنری بررسی می‌کند و موضوع آن، بیشتر بررسی بازتاب ذهنیت یا استدلال فرد، گروه و ملت و تصویر آن‌ها در سفرنامه‌ها است. سیاحان مستشرق، سیمای زنان ایرانی را در سفرنامه‌های خود آورده‌اند؛ چنان‌که جهانگردانی مانند تاورنیه و سانسون جایگاه، نقش و هویت زنان ایرانی عصر صفوی را توصیف و گاهی بر پایۀ کلیشه‌های ذهنی قضاوت کرده‌اند. این پژوهش با هدف تبیین جایگاه، نقش و هویت زنان ایرانی عصر صفوی در سفرنامه‌های تاورنیه و سانسون بر پایۀ انگارۀ تصویرشناسی فرهنگی به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و نگاه واقعی و کلیشه‌های ذهنی این جهانگردان را به زنان ایرانی عصر صفوی بررسی کرده است. دستاورد پژوهش نگاه واقعی و کلیشه‌ای این سفرنامه‌نویسان را به زنان ایرانی نشان داده است؛ به‌طوری‌که زیبایی، ازدواج، پذیرش چندهمسری، باروری و پسرآوری، مهم‌ترین خواستۀ جامعۀ مردسالار این دوره از زنان منفعل جامعه بوده است. بااین‌حال برخورد جامعۀ مردسالار با زنان درباری متفاوت است؛ چنان‌که این زنان افزون بر ویژگی‌های مذکور، همواره برای کسب مهارت و حضور در عرصه‌های اجتماعی تلاش کرده و مهارت‌هایی مانند شکار، تیراندازی، اسب‌سواری، گل‌دوزی و... کسب کرده‌اند و سفرنامه‌نویسان این عدم انفعال را در کلیشه‌های ذهنی به زنان عامه نیز نسبت داده‌اند.fa_IR
dc.format.extent786
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofزن در فرهنگ و هنرfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Woman in Culture Artsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jwica.2023.359649.1919
dc.subjectتصویرشناسیfa_IR
dc.subjectسفرنامۀ تاورنیهfa_IR
dc.subjectسفرنامۀ سانسونfa_IR
dc.subjectعصر صفویfa_IR
dc.subjectهویت زن ایرانیfa_IR
dc.subjectزبان و ادبیات فارسیfa_IR
dc.titleبررسی سیمای زنان ایرانی عصر صفوی بر پایۀ تصویرشناسی فرهنگی (مطالعۀ موردی: سفرنامه‌های سانسون و تاورنیه)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، گرایش ادبیات تطبیقی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.fa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue1
dc.citation.spage99
dc.citation.epage115
nlai.contributor.orcid0000-0003-0637-4700
nlai.contributor.orcid0009-0004-5989-7008


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد