جایگاه تاریخی تصویرسازی هستیشناسانه صدرایی در طبقهبندی [جدول] فضایل و رذایل (در تناظر با تحلیل قوای نفس.
(ندگان)پدیدآور
ابوالحسنی نیارکی, فرشته
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر با استقصا تصویرسازیهای متعدد ملاصدرا، از طبقهبندی فضایل و رذایل (متناظر با طبقهبندی قوای نفس) با نوعی رویکرد تطبیقی-تاریخی، به تحلیل هستیشناسانه مبانی و نوآوریهای خاص صدرا در تحلیل فضایل معطوف است تا در نهایت جایگاه تاریخی دیدگاه وی را نیز از میان انواع طبقهبندیها تحلیل نماید. ملاصدرا، در آثار خویش سه نوع طبقهبندی از فضایل و رذایل ارائه داده است: 1) تقسیم دوتایی: براساس دو فضیلت حکمت (قوه عالمه) و حُریّت (قوه عامله)؛ 2) براساس قوای چهارگانه انسان (بهیمی، سبعی، شیطانی و ملکی)؛ 3) تقسیم فضایل براساس رویکرد افلاطونی-ارسطویی. در این مقاله علاوه بر توصیف طبقهبندیهای صدرا از فضایل و تحلیل جایگاه تاریخی نظریه وی، نوآوریهای دیدگاه او در تحلیل هستیشناختی فضایل نیز رصد شده است. بستر تحقق فضیلت نزد صدرا، با تأثیرپذیری از قانون «وسط» ارسطویی، در مفهوم هستی شناختی وسط، با توضیحی از روایت «فخیر الأمور أوسطها» آمده است. مبانی نوآورانه هستیشناختی صدرا، بسان اصالت وجود، حرکت جوهری و ...، سبب شده که وی فضایل را، به شدت وجودی و هستیشناختی فرد تحلیل کند و نه آنکه صرفاً، صفات و عوارضی زودگذر باشد. ریشههای وجودی تحقق فضایل، نظیر سرشت، فطرت و اکتساب نیز، در این تحلیل اهمیت دارد مثلاً تقسیم دوتایی وی، برمبنای فطریات و ویژگیهای ابتدایی وجودی فرد است که با تحلیل وجودی استکمال انسان متلائم است. تقسیم چهارتایی ملاصدرا نیز، با تکیه بر فطرت ثانی و حرکت جوهری است.
کلید واژگان
ملاصدراجدول فضایل و رذایل
طبقهبندی فضایل
قوای نفس
مقایسه تطبیقی-تاریخی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران، ایران، بابلسرشاپا
2345-37612676-4490



